מיתון 2023: 5 נקודות למחשבה על שיווק בתקופת מיתון

עליות המחירים, גלי הפיטורין, העלאות הריבית, התרסקות הבורסה והצטמצמות הכלכלה באופן כללי מאותתים על התחזקות המשבר הכלכלי ומשבר הוא תמיד תקופה מלחיצה. אבל בכל משבר טמונה הזדמנות, אמרה פעם אישה חכמה 🙂 אז המאמר הזה מוקדש לכמה מההזדמנויות לשיווק בתקופת מיתון שכדאי לקחת בחשבון כדי שנוכל לצאת מהצד השני של המשבר מחוזקים וחכמים יותר:

ציור של מנהלת שיווק מול מחשב, בוחנת טרנדים וכיוונים אפשריים

קיצצו לכם את תקציב השיווק מצד אחד אבל אתם מצופים להביא תוצאות טובות יותר כדי להתגבר על המשבר… איך עושים את זה?

קודם היה לכם תקציב איקס ועכשיו הודיעו לכם שבשנת 2023 התקציב יקוצץ ל…חצי איקס. מה עושים עכשיו? איזה תמהיל שיווקי מרכיבים? איך בכלל עושים שיווק בתקופת מיתון והאם מה שהיה הוא שיהיה?

אז זהו שאמרנו שמשבר הוא הזדמנות, לא?

עתות משבר מאלצות את כולנו לחלק את העוגה התקציבית ואת כוח האדם קצת אחרת. אם אתם עובדים בחברת B2B כדאי לרכז את המאמצים בצורה שתסייע לכם להגיע למנהלים שמקבלים את ההחלטות. ה- C suite, הלא היא שדרת הניהול בחברה, הוא קהל יעד סופר מבוקש אצל חברות שמפתחות מוצרים לארגונים ואלה חייבים להשקיע מחשבה אמיתית כיצד להגיע אליהם. זה יכול להיות באמצעות כנסים וימי עיון, חשיפה ממוקדת לתוכן ייחודי שאתם מייצרים או כתבות בתקשורת העסקית, ובכל מקרה, זו תהייה החשיבה הכי חשובה שתעשו בארגון שלכם השנה וכדאי להיעזר באנשי מקצוע שיכולים להרחיב את נקודות המבט ולייצר רעיונות מקוריים ומרעננים.

אם אתם עובדים בחברת B2C הדילמה קצת אחרת. אתם עדיין חייבים להגיע אל לקוחות הקצה אבל בלי הכסף הגדול של הפרסומות. איך עושים את זה? חושבים יצירתי! משיקים מיזם תוכן ייחודי, פרויקט שמדבר לערכים של הקהל הרלוונטי, תחרות, תערוכה, רעיונות שמתחברים לצורך השיווקי שלכם אבל גם נותנים ערך למשתמשים. אם באמת תייצרו ערך מוסף הרווח שלכם יהיה משולש! גם תמכרו, גם תייצרו זהות בין המותג שלכם לקהלי היעד וגם תשנו את העולם לטובה, אפילו אם זה קצת. בכלל, כדאי לקחת בחשבון שערכים אמיתיים שייצרתם הם סיבה למסיבה גם ביחסי ציבור, מה שיאפשר להכפיל את התהודה שמקבל המהלך השיווקי שלכם. בכלל, יחסי ציבור הם כלי שיווקי די חסכוני ולא כדאי לשכוח את זה גם בתקופות של שפל.  

היחלשות הרשתות החברתיות המסורתיות והתחזקותם של מהלכים משולבים

לפי מחקר שביצעה האב ספוט בקרב 1600 מפרסמים ברשתות החברתיות, שלושת הרשתות המובילות לשיווק בשנת 2022 היו אינסטגרם יוטיוב ופייסבוק. וזו בשורה די טובה כי המדיה ברשתות החברתיות עדיין זולה יותר מהמדיה בתקשורת המסורתית. כמובן שלא מומלץ לשים את כל הביצים בסל אחד. התחרות העזה, מחירי המדיה המאמירים, אחוזי ההמרה ההולכים ומצטמקים, הכללים הסיזיפיים של מנהלי המודעות השונים – כל אלה צריכים לאותת לנו לבנות תמהיל מגוון של התקציב והחשיפה שלנו. לגוון. ואם אפשר אז באופן יצירתי. אם החלטתם לקדם ערך מסוים, הוא חייב להיתמך בפעילות תוכן בעולם האמיתי, לקבל תהודה בקהילות האותנטיות, בתקשורת וברשתות החברתיות, לקבל חיים באמצעות סרטונים ואימאג׳ים מעוררי השראה ולפגוש את קהלי היעד בכמה שיותר נקודות מפגש, וכמה שיותר לא שגרתיים, יותר טוב. במשלוח שקיבלתם מהסופר, בקפה השכונתי, בגינה עם הילדים, על חוף הים. איך תעשו את זה? שאלה טובה, כאן צריכה להיכנס חשיבה קריאייטיבית מרעננת.

התחזקות טרנדים ערכיים

זה אמנם הכי בורגני ללכלך על דור ה-Z (להלן, ״המילניאלס״) שהם מפונקים, מקדישים משאבים רבים לחיים הטובים, נטולי מוסר עבודה ובכלל לא חושבים על העתיד. ואי אפשר שלא לראות את האירוניה, אבל אי אפשר שלא להיות מופתעים מהערכים שהם תומכים בהם ומוכנים לשלם עבורם. ממחקר הטרנדים השנתי של אינסטגרם שנערך בחודש אוקטובר 2022 בקרב נציגות מכובדת של דור ה-Z עולה כי החבר׳ה האלה תומכים במחזור אופנה וצמצום צריכה, מאמינים בקהילתיות, קיימות, השתתפות בפוליטיקה מקומית וארצית, הגברת הייצוג של מבני גוף שונים ושל ומעל לכל – שני שליש מהנסקרים אמרו שהם מתכוונים לייצר לעצמם הכנסה צדדית/עיקרית באמצעות הרשתות החברתיות במהלך שנת 2023.

איך זה קשור אליכם? הכי קשור! הנה הפרויקט בעל הערך שחיפשתם. הסתכלו בארגון שלכם מה דורש שיפור, חפשו מה הדרך שלכם גם לשנות, גם ״לחמם״ קהלים חדשים שהמסרים האלה עשויים לדבר אליהם וגם לשווק! רוצים להבין קצת יותר לעומק איך נוצרים טרנדיים? אל תפספסו את הכתבה האחרונה שלנו בנושא.

שווקים חדשים, מוצרים חדשים, הזדמנויות חדשות

החברות הגדולות ביותר שאנחנו מכירים צמחו למעשה בתקופות מיתון. ממיקרוסופט עם המיתון האמריקאי של שנות ה-70׳ ואפל עם התפוצצות בועת הדוט קום בתחילת המאה ה-21׳ והשקת האייפוד, דרך נטפליקס שניסתה למכור את עצמה בעבור 50 מיליון דולר לבלוקבסטר במשבר של שנת 2000 ולמזלה קיבלה סירוב והפכה לסוללת הדרך בשירותי סטרימינג של תוכן מאוחר יותר, ועד מיילצ׳ימפ ואייר בי אנד בי שכוכבן דרך במהלך משבר הסאב פריים של 2008. ויש עוד רבות אחרות. הנקודה היא, שתקופות משבר הן הזדמנות לבחון מחדש את הדברים בתחום שלכם. מה חסר? מה אתם שומעים מלקוחות שהיו רוצים? איך שני דברים שנראים לא קשורים בכלל, יכולים להתחבר לכדי מוצר.

חפשו את המוצרים, השווקים וההזדמנויות האלה סביבכם. אולי גם אתם תהיו הנטפליקס הבא..

פוקוס

אם אתם מרגישים שבשנים האחרונות האנרגיה העסקית והאישית שלכם מתפרשת על הרבה מוצרים ושירותים, תקופת מיתון היא זמן מצוין להסתכל על תזרים המזומנים שלכם, לחתוך היכן שצריך ולהזרים משאבים למקומות שעשויים להחזיר בריבית.

נסו להבין כמה שיותר מוקדם איזה מהמוצרים/שירותים שאתם מייצרים באמת רווחיים לכם, מה עשוי להיות הכוכב הבא שלכם, מה סוחט מכם כסף, אנרגיה ומשאבים נפשיים ומה עדיין מצוי בסימן שאלה. את המוצרים/שירותים שבעיקר עולים לכם כסף, כדאי לחסל בהקדם, בייחוד בתקופה של משבר. את מידת הסיכוי להצלחה של מה שמצוי בסימן שאלה, כדאי לשקול בכובד ראש ולגבי השניים האחרים, כדאי להחליט איזה משאבים נדרשים כדי להעצים את ההכנסות הקיימות ולעשות חלוקה חכמה בין שני הערוצים ככה שלא כל הביצים תהיינה בסל אחד מצד אחד, ושכל אחד מהערוצים יקבל סיכוי אמיתי להצליח.

זהו, יש כמובן עוד הרבה כיוונים ומחשבות שעוסקים בשיווק בתקופת מיתון אך אלו כמה שאולי ישמשו נקודת פתיחה לשנה הפיזקלית הבאה הבאה עלינו לטובה.

ועוד קצת על טרנדים, איך יוצרים טרנד בתקשורת? עוד כתבה שתעשה לכם סדר

זקוקים לעזרה נוספת? לשיחת ייעוץ ללא תשלום צרו קשר עכשיו!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!