להתחפש למצליחים ואפקט הסופרמן

שמתם לב לשינוי בביטחון העצמי שלכם כשאתם לובשים בגד מגניב במיוחד או פריט לבוש אהוב? מסתבר שהתרוממות הרוח הזו לא נוגעת רק למראה טוב; היא קשורה לתופעה פסיכולוגית המכונה "enclothed cognition". מושג מסקרן זה מדגיש כי הבגדים שאנו לובשים יכולים להשפיע לא רק על האופן שבו אנו נתפסים על ידי אחרים אלא גם על האופן שבו אנו תופסים את עצמנו, ומשפיעים על היכולות והביצועים שלנו.

wonder woman CEO

"אפקט סופרמן" מספק עדות משכנעת לקוגניציה מכוסה (מלשון בגד). במחקר, המשתתפים קיבלו חולצות טריקו עם לוגו של סופרמן. התוצאות לא היו רק שינוי בלוק אלא שינוי אמיתי ומעורר השראה; אנשים אלה לא רק הרגישו חזקים יותר בהשוואה לאלה בחולצות רגילות, אלא גם הפגינו התמדה רבה יותר במשימות. מה שהצביע על כך שעצם לבישת סמל הקשור לכוח וגבורה יכול למעשה לשפר את התכונות הללו אצל הלובש.

תופעה זו אינה רלוונטית רק לדמויות קומיקס. החוקרים אדם חג'ו ואדם גלינסקי חקרו את הנושא במחקר שבוצע בשנת 2012 בנושא קוגניציה מכוסה. הם הוכיחו שכאשר המשתתפים לבשו מעילי מעבדה, הם ביצעו ביצועים טובים יותר במשימות הדורשות תשומת לב. הבגדים פעלו כרמז פסיכולוגי מוחשי, והפעילו תכונות קשורות של קשב וזהירות המיוחסות בדרך כלל לסביבת מעבדה.

השפעת הקוגניציה המכוסה משתרעת להיבטים נוספים של החיים. בעולם התאגידי, למשל, לבישת חליפה מחויטת היטב עשויה לא רק לשנות את תפיסותיהם של אחרים לגבינו אלא גם לשפר את הביטחון והביצועים של הלובש עצמו. ספורטאים מקצועיים מדברים לעתים קרובות על תחושת מוכנות ויכולת מוגברת כאשר לובשים את מדי הקבוצה שלהם. אפילו סטודנטים עשויים להופיע בביטחון רב יותר במהלך מצגת כאשר הם לבושים בלבוש עסקי.

אז מתברר כי “להתלבש להצלחה" היא יותר מסתם קלישאה. כמנכ"לים או מנהיגים בסביבה עסקית, מה שאתם לובשים יכול להשפיע באופן משמעותי על הביטחון שלכם, הביצועים וההצלחות. אפקט הקוגניציה המכוסה מחזקת את ההנחה שכדאי לבחור לבוש שמקרין דימוי מקצועי וגם מעצים אותנו באופן פנימי כך שנוכל להתמודד עם החלטות קשות ולהנהיג. בסופו של דבר, הבגדים שאנו בוחרים הם סוג של שריון, משפרים את נקודות החוזקה שלנו ומחדירים לנו את התכונות שאנו מקשרים לאותם בגדים, וזה לעתים יכול לעשות את כל ההבדל.

🎉🎭 פורים שמח!


אתם טובים ורוצים שכל העולם ישמע על זה? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!