איך לבחור נכון? נוסחה.

דמיינו את מיכל, בחורה מדהימה, מטרתה של מיכל ברורה, למצוא את האחד. אז היא קובעת לעצמה 100 דייטים. איך תדע מתי להפסיק ללכת לדייטים ולבחור במי שיהיה אהוב ליבה. אם תבחר את הבחור ה-10 – איך תדע שהיא לא מפספסת את ה״אחד״ בהמשך? ואיך תדע שהבחור המדהים מהדייט ה-20 לא היה הכי טוב שיהיה ופיספסה את ה״אחד״ רק כי חשבה שיהיה אחד טוב יותר בהמשך? אז להסתפק בבחור הראשון? להמשיך עד האביר על הסוס הלבן?

בעיה זו של בחירה אופטימלית במתמטיקה מוכרת כ"בעיית הנישואין" או ״בעיית המזכירה״, וסיקרנה מתמטיקאים וחובבים כאחד במשך עשרות שנים. כאשר הכלל הוא שעליכם להחליט אם לקבל או לדחות מועמדים, ללא אפשרות לחזור למועמדים קודמים. אז איך ממקסמים את הסיכויים שלכם לבחור את הטוב ביותר, או איך להיות בטוחים שבחרתם נכון?

bride_with_100_grooms

בן אם אתם מראיינים עשרה מועמדים למשרה, או באמת מחפשים בני זוג, אתם עשויים לתהות, כמו רבים, מהי נקודת העצירה האופטימלית? מתי עליכם לומר "כן" ולעצור את החיפוש שלכם כדי להבטיח את הבחירה הטובה ביותר? וכמה מועמדים לראיין כדי להיות בטוחים שאתם בוחרים במועמד הנכון?

אם מחליטים להשתמש באסטרטגיית האופטימליות אז המתמטיקה מציעה לבדוק ולדחות בערך את 37% הראשונים מהמועמדים (במקרה של מיכל, 37 דייטים) מבלי לבחור אף אחד. זאת אומרת, רק לגשש ולראות מה יש שם בחוץ, ואז לבחור את המועמד הראשון שעולה על כל המועמדים הקודמים שפגשה. ביישום האסטרטגיה הזאת מיכל יכולה להיות בטוחה שסטטיסטית יש לה את הסיכויים האופטימליים לעשות את הבחירה הכי טובה במסגרת המידע שברשותה.

אז מאיפה מגיע הקסם הזה של 37%? הוא נובע למעשה מהעיקרון הבסיסי של 'תורת העצירה האופטימאלית'. זו הנקודה שבה הסיכויים להצלחה (בחירת המועמד הטוב ביותר) הם הגבוהים ביותר, בערך 37%. אחוז זה נובע מהמספר (e), או המספר של אוילר, שהוא קבוע בסיסי שווה בערך ל -2.71828. כאשר מחשבים (1 חלקי e), מקבלים 0.368, או 36.8%, אותם אנו מעגלים ל -37%.

כמובן, החיים לעתים רחוקות מציגים אפשרויות בצורה מסודרת כפי שמציעה בעיית המזכירה, ויחסי אנוש בהחלט מורכבים יותר ממודל מתמטי. עם זאת, אלגוריתם זה מספק תובנה מרתקת לתהליכי קבלת החלטות ומדגיש הצלבה מסקרנת בין אסטרטגיה מתמטית לתרחישים יומיומיים.

יישום כלל ה- 37% אולי לא מבטיח את המועמד המושלם לעבודה או בן זוג לחיים, אך הוא מעודד שילוב של סבלנות ראשונית והחלטיות בזמן. בעיית המזכירה/הנישואין היא עדות ליופיים של יישומים מתמטיים במסע שלנו לייעל את הבחירות שאנו עושים בחיים, באהבה ובשוק העבודה.


אתם טובים ורוצים שכל העולם ישמע על זה? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!