גיוס המונים: כך תעשו את זה נכון

כתבה שנייה בסדרה

גיוס המונים הפך לבאזז וורד, ולא בכדי. מדובר בדרך אלגנטית וכמעט מובטחת לגיוס סכום כסף משמעותי עבור מטרה מסוימת. זו יכולה להיות מטרה חברתית או מטרה עסקית. מה הם הדברים שצריך לקחת בחשבון כדי להבטיח מסע גיוס המונים מוצלח? טוב ששאלתם. גיוס המונים – כך תעשו את זה נכון, כתבה שנייה בסדרה!

למי זה בכלל מתאים?

גיוס המונים מוצלח מתאים למי שהמוצר שלו מדבר לקבוצה גדולה של אנשים. בין אם אתם מנהלים עמותה, או שאתם מוכרים ספר בהוצאה עצמית, זה צריך להיות משהו שנותן לקונים שלכם ערך. זה יכול להיות מוצר שהם ירצו לקבל או מטרה שהם ירצו להרגיש חלק ממנה; שהתרומה שנתנו משמעותית וסייעה בהגשמתה. דוגמות למטרות חברתיות כאלה: ניתוח יקר או ציוד יקר לחולים, ארוחת חג לנזקקים, שיפוץ או מבנה חדש לחיילים בודדים, סיוע משפטי למקרה בו נעשה עוול ברור לאדם כלשהו. כל אלה הן מטרות סופר משמעותיות שבעבר הצליחו לגייס סכומי כסף גדולים ולחולל שינוי משמעותי אצל המוטבים שלהם. אך הכלל החשוב מכל הוא שהרבה אנשים ירגישו את המעורבות הזאת. גיוס המונים, כשמו כן הוא. הוא צריך להניע מאות ואלפי אנשים לפעולה.

אוקיי. החלטתי ללכת על זה. מה עכשיו?

קחו בחשבון שגיוס המונים הוא ריצת ספירנט – מהירה, חזקה, ומאומצת מאוד. אתם צריכים להכין אותה היטב לפני שיוצאים לדרך, ואז, כמו שאמר קרמבו: "להתחיל הכי מהר שלכם ואז להגביר מהירות." זה אומר בעיקר שאתם צריכים לוודא שאתם והצוות שלכם פנויים למאמץ מרוכז. בדקו היטב את לוח השנה, בנו גאנט מפורט שיורד לפרטי פרטים כדי שלא תפספסו שום דבר, גייסו כמה שיותר כח אדם מסור ומחוייב למשימה. אתם תזדקקו לו.

מה צריך בשביל גיוס המונים?- שלב ההכנות

אחרי שבחרתם מטרה מוגדרת היטב, אתם צריכים להכין את חומרי השיווק של הגיוס שלכם. סרטונים, חומרים גרפיים, מיני-סייט ייעודי. כל מה שיסביר את המטרה ואת הצורך בה, ויניע אנשים לפעולה שבה אתם מעוניינים – כלומר – תרומה או רכישה. החומרים צריכים להיות מרגשים וקונקרטיים. דוגמה לכך: חיילת בודדה מספרת שעד שהגיעה לבית לחיילים בודדים עברה דירה במשך 12 פעמים בשנה. כשהגיעה לבית חלתה, והצוות הכין לה מרק עוף. אז היא הבינה שהגיעה הביתה. אמירה כזו מסבירה את הצורך וגם מרגשת מאוד. סביר שהיא תניע אנשים לפעולה.

מעבר לחומרי השיווק יש גם לא מעט תשתיות שצריך להכין – מערכות סליקה, אפשרות לתרומה בביט, עמדות טלפון, טבלאות אקסל, כיבוד למתנדבים שלכם, קונפטי לטובת הרמת המורל כשהגעתם ליעד מסוים. כל אלה חשובים מאוד בזמן הקמפיין, והם יעזרו לכם לצלוח אותו על הצד הטוב ביותר. נסו לעשות רשימה מפורטת של כל מה שתצטרכו, ככל שתקטינו את הבלת"מים, כן ייטב.

המדיום הוא המסר או – איזו פלטפורמה לבחור?

ישנן מספר פלטפורמות מובילות בגיוס המונים. הידועות שבהן: JGIVE, charidy, הדסטארט וFUNDME. כדי לבחור את זו הטובה ביותר עבורכם כדאי שתבררו את השאלות הבאות לגבי הקמפיין שלכם: באילו מטבעות אני מצפה לקבל את התרומות שלי? שקלים? דולרים? פרנקים? אחרי שביררתם את זה וודאו מה העמלה שהפלטפורמה גובה על כל מטבע.

לגבי עמלה – מומלץ לבדוק היטב את גובה העמלה שהשירות גובה. זה יכול להצטבר להרבה כסף שתאלצו לשלם, ולכן, בדקו את הנושא הזה היטב.

נקודה חשובה נוספת היא הליווי שהפלטפורמה מעניקה לכם. היום, לכל אחת מהן יש מערך ליווי חינמי או בתשלום שיכולים ללוות אתכם לאורך מסע הגיוס. מנהלי עמותות ואנשי פיתוח משאבים מספרים שהליווי הזה יכול להיות משמעותי מאוד בהצלחה הפרוייקט. דברו אתם, בררו מה הם נותנים ומה אינם נותנים. דברו גם עם מי שכבר עבר את התהליך ונסו להבין מה מזה רלוונטי עבורכם. נסו לדמיין זאת לפרטי פרטים. זה יעזור לכם בהמשך הדרך.

גם בגיוס המונים – הטיימינג הוא הכל!

מתי להעלות את הקמפיין? ראש השנה? חג יהודי אחר? סוף דצמבר? סתם זמן פנוי בלוח השנה? לקביעת התאריך יש משמעות כפולה – אחת – פנימית – מתי הצוות שלכם הכי פנוי? השנייה – חיצונית – מתי התורמים שלכם פנויים לתרומה? שקלו היטב את שני השיקולים האלו, חשבו גם על המתחרים שלכם ועל מועדי הקמפיינים שלהם, ונסו לקבל החלטה מושכלת.

לאחר שהחלטתם על הזמן המתאים ביותר עבור הקמפיין שלכם, נשאר לכם להחליט כמה זמן להשאיר את הקמפיין באויר; זו שאלה משמעותית שתצטרכו להידרש אליה. האם ללכת על 3 ימים מרוכזים? שבוע? תקופה ארוכה יותר? יש יתרונות וחסרונות לכל בחירה.

זמן קצר יותר – 3 ימים עד שבוע – יבטיחו מאמץ מרוכז הרבה יותר, קשה יותר, אבל היתרון הגדול שלו הוא שהוא נגמר מהר. המתנדבים שלכם יהיו מחוייבים ותוכלו לרכז את המאמץ הארגוני הכביר לכמה ימים שבסיומם המטרה שלכם תתממש. לרוב המטרות אנו ממליצים על טווח זמן קצר.

ישנם קמפיינים הבוחרים בטווח זמן רחב יותר. היתרון הגדול של בחירה זו היא שלא צריך להלחיץ את עצמכם לכמה ימים מרוכזים. אך בעינינו, זה גם החסרון הגדול. בסופו של דבר, העמותה בדרך כלל מגייסת כספים לכל אורך השנה, והקמפיין צריך להיות פיק נקודתי. בחירה של טווח זמן רחב לקמפיין מסוג זה עשויה לשחוק את התרומות המתמשכות.

לסיכום

בחרו מטרה מוגדרת וברורה, הכינו את הקרקע לקמפיין: אנשי צוות, מתנדבים, תשתיות, חומרים שיווקיים, בחירת הפלטפורמה. אחרי שתכינו הכל אנו בטוחים שתצליחו לגייס את היעד שלכם.

בהצלחה!

לכתבה הראשונה בסדרה, פיתוח משאבים: שאלת מיליון הדולר

צריכים עזרה בגיבוש האסטרטגיה השיווקית של קמפיין גיוס ההמונים? נשמח לסייע! צרו קשר עכשיו