כשהמנהל שלך בגיל של הילדה שלך: על ניהול עובדים או מתנדבים מבוגרים

Getting your Trinity Audio player ready...

לאחרונה יצא לי להשתתף במשלחת סיוע לפליטים באוקראינה. במשלחת היו שתי קבוצות מובחנות האחת מהשנייה- מדריכים צעירים בגילאי ה-20 לחייהם, רובם חיילים משוחררים בתחילת דרכם, ומטפלים בוגרים יותר, מגיל 50 ועד גיל 80.

מנהל המשלחת היה בחור בן 26, עם עבר צבאי מרשים, אך ללא כל ניסיון טיפולי או חינוכי. על כתפיו החסונות יש לומר, הוטלה משימה לא פשוטה. מעבר לניהול של מחנה סיוע במדינה הנמצאת תחת התקפות טילים, עבור ילדים פליטים הסובלים במידה כזו או אחרת של פוסט טראומה, הוא היה צריך גם לתמרן בין חברי המשלחת – לקחת קבוצה של אנשים שחלקם חברים ותיקים, וחלקם נפגשו לראשונה, ולהפוך אותם לקבוצה מגובשת המסוגלת להוביל יחד משימה מורכבת. יש לזכור כי אלו אנשים שעזבו את ביתם לשבועיים, ובמשך תקופה זו הם עובדים וחיים יחד באינטנסיביות גדולה.

כיצד ניתן לנהל אנשים בגיל של ההורים ואפילו של סבא וסבתא שלך? כיצד ניתן להתמודד עם ניסיון חיים רחב ועם סל כלים מקצועי מגוון, כשאתה רק בתחילת דרכך המקצועית?

מספר נקודות עמדו לזכותו של אותו מנהל צעיר, ואותו אנו ממליצים לכם, מנהלים צעירים המנהלים עובדים או מתנדבים מבוגרים, לעשות.

Baby Boss

להתייעץ. הניסיון שלהם הוא נכס.

סביר להניח שהעובדים המבוגרים שלך צברו קילומטראז' נאה בחיים. הם כנראה עברו מספר מנהלים לאורך החיים, אולי אפילו ניהלו עובדים בעצמם. הם השתתפו בכנסים ובהשתלמויות, וצברו תארים שונים. בקיצור, יש להם בראש מידע רב שמהווה נכס משמעותי. הנכס הזה ששייך להם, ונרכש בשנים רבות של עמל, יכול לעזור גם לך. כיצד? פשוט תתייעץ אתם. אל תחשוש לשמוע את דעתם, לבקש מהם לחוות אותה בנוגע לדילמות ניהוליות שלך, או לגבי אירועים ספציפיים אתם אתה מתמודד. הם ישמחו לסייע לך ולתרום לך מניסיונם, וכך, לא רק שיעזרו לך לנהל בצורה טובה יותר, אלא גם יעשירו את ארגז הכלים הניהולי שלך.

תסמונת התלמיד: אל תהססו להציב גבולות ולקבוע מדיניות ברורה

למרות האמור לעיל, ברגע שהמתנדבים או העובדים אינם בעמדה ניהולית, הם מצפים ממך לנהל, על כל המשתמע מכך. כשקבוצת אנשים נמצאת יחד במשימה משותפת בתוך קפסולת זמן אינטנסיבית, הם זקוקים להבין מהם גבולות הגזרה. ההתנהגות שלהם ידועה בשם "תסמונת התלמיד". כשמורים מתכנסים יחד לשמוע הרצאה או השתלמות, מיד נשכחות מהם כל הנזיפות שלהם בתלמידים והציפייה שלהם להתנהגות תלמידאית מושלמת, והם הופכים עצמם לחבורה פטפטנית ונטולת משמעת.

גם במשלחת מסוג זה, או כל קבוצת אנשים המתכנסת לטובת משימה משותפת, יש לאנשים נטייה להקטין ראש, ולשם כך הם זקוקים לך! אל תהסס להציב גבולות ברורים ולקבוע מדיניות. מתי הישיבות המשותפות? מהי חובת הנוכחות בהן? למה אתה מצפה מכל אחד? מה עושים, במקרה המתואר לעיל, במקרה של אזעקה? האם הארוחות המשותפות כוללות אלכוהול? מה קורה במקרה של ילד הסובל ממצוקה קיצונית?

ככל שתהיו ברור יותר מראש, כך אנשים ירגישו בנוח יותר בתוך גבולות הגזרה. כמובן שאי אפשר לדעת הכל מראש, ולכן, אל תהססו להתייחס גם למקרים שעולים לאורך הדרך.

הכל יחסים: אל תשכחו יחס אישי לכל עובד

מנהלים צעירים עשויים לחשוב שהעובדים המבוגרים שלהם כבר "ילדים גדולים", ושאין צורך לטפח אותם באופן אישי. כמו שאמרה ג'וליה רוברטס בסרט האלמותי אישה יפה: BIG MISTAKE!

אנשים בכל גיל, בטח כאלה שעזבו את ביתם ואת עבודתם לטובת התנדבות של שבועיים, זקוקים להתעניינות, למילה טובה; הם זקוקים ליחס אישי מהמנהל. אל תהססו לשאול אותם לשלומם. להתעניין איך הם מתמודדים עם המשימה שלהם. בקשו מהם לשמוע על חוויה אחת חיובית שעברו, או לחילופין על אתגר שמקשה עליהם. הזמינו אותם באופן אקטיבי לתרום מניסיונם למשימת הכללית. הקשיבו להם. הם זקוקים לזה למרות שהם "ילדים גדולים".

לסיכום

עובדים או מתנדבים מבוגרים מגיעים עם ניסיון חיים משמעותי. ניהול מיטבי יידע להשתמש בניסיון זה ולהפוך אותו לנכס לכלל הקבוצה. מנהל טוב לא יחוש מאוים מעובדיו המבוגרים והמנוסים ממנו, אם ידע לרתום אותם לטובתו ולטובת המשימה.

כדי לעשות זאת באופן המיטבי, על המנהל להתייעץ עם העובדים המבוגרים ולהקשיב לניסיונם, לא להסס לקבוע מדיניות ברורה, והחשוב מכל – לא לשכוח יחס אישי לכל אחת ואחד מהם. התנהגות זו תאפשר לכלל הצוות לחוש מגויס למטרה, ולמנהל הצעיר – לנהל אותה באופן המיטבי.

רוצים להתייעץ בנושאים של ניהול ושיווק? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!