כשהכל נראה שחור

"Negativity bias" היא תופעה פסיכולוגית מוכרת המשפיעה באופן משמעותי על תהליכי קבלת החלטות ופרשנות של מצב נתון. הטייה זו, נוטה להתעצם בתקופות של לחץ במקום העבודה וכמובן בזמן מלחמה, תקופות המאופיינות בעמימות, סיכון ומצוקה.

הטיית שליליות מתייחסת לנטייה האנושית להעניק תשומת לב ומשקל רב יותר לאירועים שליליים מאשר לאירועים חיוביים. להטייה זו יכולות להיות השלכות עמוקות על החיים הפרטיים, המשפחה וסביבת העבודה, בייחוד בתקופות קשות של לחץ ושל מלחמה, מה שמוביל לחרדה מוגברת ולקבלת החלטות לקויה.

Negativity bias

אז איך אנו מתמודדים עם הטייה שלילית ומחפשים בכל זאת קרן אור בתקופות של לחץ ותרחישי קיצון כמו התקופה שאנחנו חווים עכשיו?

ראשית, כדאי להיות מודעים לכך שבתקופה כמו זו שבה אנו צורכים דיווחים חדשותיים בצורה מוגברת – היכולת שלנו להעריך את המציאות ואת הדברים הטובים שכן קיימים נפגעת דרמטית. אפשר לנסות באופן מודע לזהות את ההקשר הרגשי של המידע המובא לנו ולהעריך את תוקפו ובכך להימנע מלקפוץ למסקנות דרמטיות המבוססות אך ורק על הנחות מוצא שליליות.

שנית, מומלץ לטפח סביבה של תקשורת פתוחה. ודאו שכל הקרובים לכם – בני משפחה או עובדים – מעודכנים באופן קבוע בהתפתחויות משמעותיות. בהיעדר מידע, המוח שלנו נוטה לחשוב את הגרוע מכל ולהניח את ההנחות השליליות ביותר.

שלישית, אם לא הגעתם לזה עד עכשיו, עכשיו זה הזמן לאמץ כמה טכניקות לניהול מתח כגון תרגול יוגה, מדיטציה, הפסקות קבועות לאוויר או לקפה או רק כמה תרגילי נשימה שיכניסו יותר חמצן לגוף שלכם ויעזרו לכם לצבוע את העתיד בצבעים חיוביים יותר.

לבסוף, טפחו חיוביות. תמיד. עודדו את המשפחה, החברים הקרובים והעובדים להכיר ולשתף ניצחונות קטנים וחוויות חיוביות. כך תוכלו להעביר בהדרגה את המיקוד מאירועים שליליים לאירועים חיוביים ועל הדרך גם לתת ולקבל מחמאות שישפרו לכולם את מצב הרוח.

טיפול בהטייה שלילית על רקע לחץ מקצועי ותרחישי קיצון אינו משימה קלה. עם זאת, יישום טיפים אלה יכול לעזור בניווט בזמנים מאתגרים כאלה, ולקדם הלך רוח מאוזן יותר. זיכרו, חוסן ותקווה הם משהו שיש לטפח תמיד ולא רק בעתות מצוקה.

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!