כשהאדמה רועדת מתחת לרגליים: ניהול שגרת חירום

Getting your Trinity Audio player ready...

ימים קשים עוברים עלינו. ימים בהם אנו נחשפים לזוועה בהתגלמותה. מאות מקרים של רצח ברוטלי, אימה בלתי נתפסת, שברון לב וחרדה. החוויה המשתקת משותפת לכלל אזרחי ישראל; אולם למנהלים יש אחריות נוספת, כפולה. הם אחראים גם לעובדים שלהם, וגם לארגון אותו הם מנהלים. בתום היום הרביעי למלחמה, ניתן כבר לומר בוודאות שהימים הראשונים של ההלם יחלפו בקרוב; כולנו נצרך להסתגל לתקופה ארוכה של התנהלות שגרה בשעת חירום. אז מה נוכל לעשות בימים קשים אלו עבור העובדים שלנו? וכיצד נוכל לשמור גם על יציבות הארגון בהמשך? אין לנו תשובות טובות. גם אנו מתלבטים באותן שאלות בדיוק. ננסה לתת כמה נקודות מבט שאולי יסייעו להתחיל לבנות אסטרטגיה ניהולית לתקופה הקרובה.

Emergency_Routine

מקום העבודה כקהילה

העובדים שלנו, כמו כל עם ישראל, נחשפים לאינספור התארגנויות אזרחיות לסיוע – גיוס אוכל, מאמצי הסברה, תרומות כספים, הסעות, איסוף ציוד לחיילים ולמפונים ומה לא… לא תמיד אנו מצליחים לעקוב אחרי כל המידע הזה, לא תמיד ברור מה נכון ומה ישן… הכאוס רב.

זכרו שבקרב קהילת העובדים שלכם ישנם גם אנשים המסוגלים לתרום ולתת מעצמם, וגם כאלה שזקוקים לסיוע רב. הצורך בסיוע לא צפוי. גם אנשים שמנהלים אופרציות ענק בלי שום קושי בשגרה, לעתים נזקקים לתמיכה. הסיבות מגוונות – בן משפחה נעדר או חטוף, בן זוג שגויס למילואים או סתם התקף חרדה שלרוב לא מאפיין את אותו עובד/ת.

לכן, אחד הדברים החשובים ביותר שתוכלו לייצר עבור קהילת העובדים שלכם הוא סדר וארגון. עשו מיפוי צרכים ראשוני ובידקו מי זקוק למה. אל תסתפקו רק בטופס גוגל, אלא דאגו להרים טלפון לכל עובד/ת, דרשו בשלומם ושאלו שאלות ספציפיות כמו עם מה הם מתמודדים ולמה הם זקוקים. בידקו גם אם יוכלו להצטרף למאמץ וגם שם בידקו לאן בדיוק יוכלו לנתב את כישוריהם.

אם תצליחו בתוך הצפת המידע הזו לייצר עבור העובדים שלכם דרך טובה להיעזר ולעזור אחד לשני, הרי שתוכלו לספק להם בסיס ראשוני חשוב ביותר. זה יכול להיות הדברים הכי קטנים לכאורה. דוגמאות?

נשות המגוייסים

יש לכם עובדת שבעלה גויס למלחמה? היא זקוקה להמון עזרה! מה למשל? בייביסיטר לשעה ביום, כדי שהיא תספיק לשתות קפה ולהתקלח; סיוע ביתי מכל סוג שהוא: קיפול כביסה. בישול, קניות, הורדת הזבל. כל פעולה שיכולה לקחת לאדם שאינו מטופל בילדים קטנים כמה דקות, עשויה להפוך למשימה בלתי אפשרית עבור מי שמטופלת בילדים קטנטנים ללא בן זוג. נסו לבדוק מה נשות המגוייסים צריכות ואיך אתם יכולים לארגן את יתר העובדים לעזרה.

הורי המגוייסים

הורים שילדיהם במילואים הם אוכלוסיה שלכאורה פחות זקוקה לסיוע ממשי. הם לרוב יהיו אנשים בוגרים ומנוסים. אבל סמכו עלינו, הם מטפסים על הקירות. ואתם יכולים לעזור להם! לפעמים, דווקא גיוס שלהם לטובת אנשים הזקוקים לעזרה קונקרטית, יכול לעזור להם לצלוח את המתח והחרדה בה הם שרויים. דרך נוספת שיכולה לסייע להם להתגייס לעשייה אמיתית ומשמעותית, היא התגייסות למאמצי הסברה ברשת. זה נכון בעיקר עבור עובדים הפעילים ברשתות ודוברי שפות זרות. ישנם לא מעט התארגוניות אזרחיות כאלה, נסו למצוא אחת ולחבר אותם אליה.

היערכות הלאה

בצד מיפוי הצרכים וניתוב בקשות הסיוע והצעות העזרה של קהילת העובדים שלנו, מוטלת עלינו, המנהלים, גם האחריות לחשוב הלאה ולתכנן אסטרטגיה עתידית. עסקים רבים כבר יודעים שהם יצטרכו לצמצם באופן דרסטי את היקפי העבודה ולא יהיה מנוס מפיטורים.

בהקשר הזה, הקורונה כבר הכינה אותנו באיזשהו אופן לתסריט האימים. רק לפני 4 שנים היינו במקום דומה בו נדרשנו להיפרד מעובדים. אנו ממליצים לכם על כמה עקרונות כדי לשמור כמה שיותר על העובדים שלכם גם במידה ותידרשו להיפרד מהם:

יצירתיות

שתפו את העובדים שלכם בתהליכי קבלת ההחלטות ונסו לשמוע מהם רעיונות ומחשבות על המשך עבודת הארגון. אולי תצליחו באיזשהו אופן לשנות את מוקד העשייה ולהסיט אותו למקום נצרך יותר בעת הזאת?

גם אם לא הצלחתם למלא את נפח העבודה ואתם הולכים לקראת צמצום, נסו לחשוב, האם אתם חייבים לפטר? אולי אפשר למצוא דרך אחרת? למשל – עבודה חלקית, חל"ת, צמצום ההיקפים של כולם. נסו לחשוב באופן היצירתי ביותר כיצד תוכלו לשמר כמה שיותר אנשים במעגל העבודה.

שקיפות

לאחר שקיבלתם החלטות כואבות, נסו להיות הכי שקופים עם העובדים שלכם. הסבירו את ההערכה שלכם על המשך הארגון ואת התחזיות לפעילות העסקית הצפויה. הסבירו את השיקולים שהנחו אתכם בקבלת ההחלטות. זו הדרך הטובה ביותר לפעול, וזה גם יגרום לעובדים להבין את ההחלטה הקשה שקיבלתם.

תעדוף

במידה ואתם צריכים לפטר עובדים, נסו להתחשב בסיפור האישי של כל אחד מהם. כמובן שהמקצועיות חשובה, אבל יש גם שיקולים נוספים וזה הזמן להפעיל אותם. הצעירים שלא מחוייבים למשכנתא או לפרנסת ילדים, כנראה יצליחו להתמודד טוב יותר עם בשורת פיטורים. קשה ככל שזה נשמע, הבינו שכולם צריכים לשרוד את התקופה הקרובה, ונסו לתרום את חלקכם גם באופן שבו אתם מקבלים החלטות.

סיוע במציאת מקום עבודה חלופי

לצד גל צפוי של פיטורים, ישנם גיוסים נרחבים למקומות עבודה חיוניים. כן. כאלה שביומיום לא היינו חושבים לעבוד בהם אבל בשעת חירום הם יכולים לתת לנו פרנסה, וגם, לתרום לעורף חזק. משרד התעשייה והכלכלה מגייס בימים אלו ממש עובדים למפעלים חיוניים – סופרמרקטים, בתי אריזה, מפעלים וכו'. אם אתם עומדים לקראת גל פיטורים גדול של עובדים – ייתכן ותוכלו לארגן עבורם אפשרות של עבודה חלופית לא מקצועית. אמנם לא בשביל זה הם סיימו תואר שני בהצטיינות באוניברסיטה, אבל ככה הם יוכלו לתרום באופן ממשי לאוכלוסיה האזרחית בישראל.

רוצים להתייעץ בנושאים של ניהול ושיווק? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!