כל מה שרציתם לדעת על פייק ניוז והתביישתם לשאול

Getting your Trinity Audio player ready...

ההיסטוריה של הפייק, איך הגענו לכאן?

עידן הפייק ניוז מעסיק אותנו כבר לא מעט זמן. התוודענו אליו במיוחד בבחירות לנשיאות ארה״ב שתומרנו ברשת על ידי סוכנות בשם קיימברידג׳ אנליטיקה עבור המועמד דונאלד טראמפ, שאכן זכה בסוף בבחירות לנשיאות, ככל הנראה במעורבות רוסיה.

בעדות מאוד חריגה שנתן מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק המוכרת היום כמטה, בפני הסנאט האמריקאי ב-10 אפריל, 2018, התברר שפייסבוק איפשרה לאפליקציות צד שלישי הפועלות במסגרתה ללמוד ולאסוף מידע על המשתמשים ולהציג להם כל מידע שהם רוצים. בלי ניהול התכנים בלי ביקורת על התכנים, כל מה שהם רוצים! ככה הפלטפורמה עבדה אז, לא היה ביקורת על התכנים, על אמיתותם, על ההיבטים הפוליטיים ועל האם הם עלולים להניע את האנשים לפעולה בצורה לא לגיטימית.

woman with newspapers for hair

קיימברידג׳ אנליטיקה, אותה סוכנות בבעלות פרטית אמריקאית שמרנית הממוקמת בלונדון, גורם מסוג שאנחנו מכנים היום כ״סוכן כאוס״, קידמה מסרים של שנאה, חרחור מלחמה ומידע מעוות כדי להשפיע על בחירות במדינות שונות בעולם, ובראשן הבחירות לנשיאות ארה״ב. אנשיה הציגו בפני מצביעים אמריקאיים מסרים שקריים ומעוותיים כדי להניע אנשים לבחור בטראמפ לנשיאות כמושיע של השכבות החלשות והמוחלשות. הקהל שטורגט קיבל מסרים מפלגים, מסיתים ומעוותים, ועל בסיס המידע הזה אנשים קיבלו החלטה למי להצביע.

והדבר הזה לא קורה רק רחוק מאיתנו, אי שם. רבים מאיתנו מכירים היום כבר את ״צבא הבוטים״ ו״מכונת הרעל״ הפועלים בישראל כבר שנים לא מעטות עבור גורם פוליטי בכיר ומסיתים את הקבוצות השונות החיות בישראל אלה באלה.

וכל אלה כואבים ומכאיבים לעם ישראל היום יותר מתמיד, נוכח המציאות הקשה שהתעוררנו אליה בבוקר שבת, ה-7 באוקטובר 2023, בלי קשר לעמדתנו הפוליטית.

ורבות כבר נאמר ועוד ייאמר וייכתב בדברי הימים של מדינת ישראל בדבר המחדל הנורא הזה.

אבל עד אז, תנו לנו לסייע לכם, כאנשי תקשורת הפועלים הן בתקשורת המסורתית והן בתקשורת הדיגיטלית – להיות צרכני תקשורת חכמים וטובים יותר ולהבין איך הדברים פועלים:

אז כבר בהתחלה שאלה מאוד בסיסית אך משמעותית, איך בכלל אפשר לתמרן אנשים ברשתות החברתיות להאמין ברעיון מסוים?

טוב ששאלתם. העידן שאנחנו חיים בו הוא עידן המיס-אינפורמציה. מה זה אומר בכלל? זה אומר שכמעט כל אחד יכול לכתוב, לצלם ולערוך מה שנראה להם. הטכנולוגיה היום גם מאפשרת להשתיל טקסטים מופרכים בפיו של כל אדם, ועכשיו, זה שם בחוץ, וכל אחד יכול לראות את זה ולהאמין לזה.

רוב האנשים לא יטרחו או לא מסוגלים לבדוק טענות המועלות בפוסט, במ״ם, סרטון וידיאו, טוויט. אין להם זמן לבדוק, הם רק גוללים בפיד ו״נחים״ מהיום שהיה להם, ועל הדרך מישהו מחדיר להם רעיונות, מסרים ו״אמיתות״ לא אמיתיות. תעשו את זה מספיק פעמים, על ידי מספיק חשבונות ופרופילים ברשתות החברתיות ומישהו יקנה את זה. ובדרך כלל אם מישהו אחד קנה את זה, רבים אחרים נפלו היכן שהוא נפל.

״נו, אז?״, אתם שואלים.

תודה על השאלה שלכם, היא מקדמת את הדיון  

אם כל אחד יכול לומר מה שהוא רוצה ואין יותר צורך או דרך להוכיח את הדברים שהוא מעלה, אז אין אמת אחת יותר. אין עובדות אין דין ואין דיין. יש כאוס. וכל אחד מכופף את המציאות לטובתו.

המצב החמור הזה מגביר את הקיטוב החברתי והפוליטי ומשרת גורמים מסוימים, בדרך כלל כאלה שהידיים שלהם אינן נקיות, אחרת למה שיפנו לדרכים כל כך שקריות ולא לגיטימיות?

טוב, שמענו את הטענות האלה כבר מזמן, מה זה קשור עכשיו, כשיותר מ-1,400 איש נרצחו באירוע המחריד ביותר שקרה על אדמת מדינת ישראל?

הכי קשור! מדינת ישראל חיה על חרבה מיום היווסדה. ההנחה שלישראל חייב להיות צבא חזק ומוכן ואף מוסרי הייתה התפיסה עליה גדלנו ושלאורה חונכו דורות לפנינו ואחרינו. גם כשנראה שדברים הלכו לנו טוב והיחסים עם השכנים היו יחסית רגועים, היינו אמורים להיות ערוכים למתקפת פתע. תמיד. זה תפס אותנו כמה פעמים לא מוכנים, אמנם התגברנו על המהלומה הראשונית בכל הפעמים, אבל המחיר, הטראומה והכאב היו גדולים מאוד.

גם הפעם, במלחמת ה-7 באוקטובר, מישהו נרדם בשמירה, מסיבות אישיות ופוליטיות, לא בגלל חוסר יכולת או מסוגלות. מדינת ישראל של 2023 היא לא מדינת ישראל של 48׳, לא של 67׳ ולא של 73׳. מדינת ישראל היום היא מעצמה טכנולוגית, עם ידע, יכולות וחדשנות ייחודיים. יחד עם זאת, המצב החברתי בו מצויה מדינת ישראל בשנים האחרונות, מאבק בלתי פוסק על דרכה הדמוקרטית, החליש אותה ואיפשר לסוכני כאוס ולגורמים אינטרסנטיים לנצל את ההזדמנות ולנסות להשיג לעצמם עוד משלושת הכ״פים – כוח, כסף, כבוד.

כל האינטרסים האלה, ההיסטוריה המורכבת של מדינת ישראל והעם היהודי והמצב המשוסע בו נתונה החברה הישראלית, הם הקרקע עליה פרצה מלחמת ה-7 באוקטובר, הם הרקע למחדל, לקונספציה השגויה שבה העם היה נתון ולתגובות רוויות השנאה של העולם (לצד אלה שכן עומדים לצדנו כמובן).

רסיסים של אמת – איך הם הופכים לפייק?  

אז איך בעידן של פייק ניוז ניתן לברור את המוץ מן התבן, למצוא את המחט בערימת השחת, להבחין בין אמת לשקר?

כמה כללי אצבע בסיסיים שיעזרו לנו להבין את האינטרסים מאחורי הידיעה שאנחנו קוראים או נפגשים בה ברשתות החברתיות:

1. אם זה נראה לכם לא היגיוני, מוגזם ולא סביר – זה כנראה פייק! אתם גולשים ברשת ונתקלים בידיעה מסעירה, מקוממת, לא סבירה אבל שיש בה רסיסים של אמת. תעצרו רגע ותנסו לחשוב – למי יש אינטרס לבלבל אותי עם המידע הזה ולמה דווקא אני רואה את המסרים האלה

לא כולם יודעים, אבל הרשתות החברתיות הן המקום שהכי קל לטרגט בו אותנו. מה זה לטרגט? להגיע אלינו, אדם ספציפי עם מאפיינים ספציפיים, עם מסר או מוצר שמישהו חושב שאנחנו הלקוחות/קהל היעד המושלם שלו. זו יכולה להיות חברה מסחרית שרוצה למכור לכם משהו, ארגון שחושב שתתרמו לו או גוף פוליטי כלשהו שרוצה שתאמינו למסרים שהוא מקדם.

2. אל תתעצלו – היכנסו לפרופיל של מגיבים ומפרסמי פוסטים חשודים ורדו לשורש העניין! אתם גולשים עכשיו בכיף שלכם בבית או בהפסקת הצהריים וידיעה מטרידה תופסת את תשומת לבכם. אולי תמשיכו לגלול בפיד ואולי תעבירו אותה הלאה בלי לחשוב על זה יותר מדי? לפני שאתם עושים אחד מהשניים, עצרו ובדקו! ליחצו על השם של מפרסם הפוסט והיכנסו לפרופיל שלו. תגללו קצת למטה במטרה לנסות להבין מי כותב/מפרסם הפוסט. במה הוא עובד, איזה עוד פוסטים הוא מפרסם, נסו להבין האם מדובר בבנאדם עם דעה לגיטימית, אפילו אם קיצונית, או פרופיל מזויף שכל הטקסטים או הפוסטים בו עוסקים בדיוק בנושא שתפס אתכם. אם זה המצב, אתם מביטים עכשיו בפרופיל מזויף המשמש כ׳בוט׳ במכונת רעל. מי שמדבר דרכו הוא לא מי שאתם רואים בתמונת הפרופיל, אלא מישהו שמקבל כסף כדי להפיץ מסרים שמהדהדים עמדה של גורם כלשהו. מישהו מנסה להשפיע עליכם לחשוב בצורה מסוימת ולפעול בצורה מסוימת.

3. אה, אנחנו יודעים, יש לנו דעה עצמאית! אף אחד לא יכול להשפיע עלי! ברור שיש לכם דעה עצמאית, אתם אנשים רציונליים עם עמדה פוליטית ותפיסת עולם ואף אחד לא מערער על זה. אבל יש גורמים שמנסים לגרום לכם, טיפין טיפין, להגיע לתפיסה שהיא לאו דווקא שלכם. זה עבד במלחמת העולם הראשונה והשנייה וזה עובד ביתר שאת בעידן הדיגיטל המהיר שאנחנו חיים בו. אל תזלזלו בכוח הזה של הרשתות, גם טובים וחכמים נופלים ברשת הזו. היא מתעתעת ונותנת תחושה של שייכות וביטחון והשתייכות ל״מחנה הצודק״ אבל היא לא אמיתית ומישהו מנצל את זה לטובתו.

4. אז איך יש לעמוד הזה כל כך הרבה לייקים? איך ייתכן שהרעיונות שהעמוד/איש הזה מציגים לא אמיתיים ואין להם תומכים אם כל כך הרבה אנשים עשו להם לייק?!

כמה שאלות מעולות אתם שואלים היום! הרשתות החברתיות – פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק ולינקדין הוקמו במטרה להכניס כסף לבעליהן. הן לא באמת חופשיות. כן, כל אחד יכול להעלות תכנים או בהשאלה לצעוק ממרפסת הבית שלו מה שהוא רוצה. אבל כדי להגיע לקהל רחב שישמע או יקנה את מה שיש הם למכור או ישתכנע ברעיונות שלהם – צריך לשלם לרשתות החברתיות, והרבה!

אין דבר כזה ויראלי, זו אגדה אורבנית. אין דרך לפרסם ברשתות החברתיות ולמכור בלי כסף. ואם רוצים להגיע להרבה אנשים דרוש כסף גדול. תשאלו את שופרסל, נקסט או קוקה קולה. כולן משלמות כדי להגיע לפיד שלכם ולמכור לכם.

אוקיי, הבנתי, אבל מה זה קשור?

5. הרשתות לא מוכרות רק פרסום אלא גם לייקים וחשיפה! אם אני רוצה שכשאתם תגיעו לעמוד שלי לא תרגישו שהגעתם למקום שלא מעניין אף אחד כי יש לו 100-200 לייקים, אני צריכה לעשות קמפיין לייקים.

אוקיי, אבל גם בקמפיין לייקים מישהו צריך להשתכנע מרצונו החופשי ולעשות לך לייק, לא?

לא. הרשתות החברתיות מאפשרות לבעל חברה או עסק או דמות ציבורית לקנות לייקים מכל מיני מקומות בעולם. יש חברות בעולם שכל מה שהן עושות זה ״למכור לייקים״ של חשבונות אמיתיים ומזויפים. זה תמיד תמהיל של אמיתי ומזויף. והחברות האלה משלמות לאנשים שעושים לייקים מספר סנטים עבור כל לייק שהם עושים. זה ביזנס לא חוקי שפייסבוק בעיקר מעלימה ממנו עין והוא מתבצע במדינות עולם שלישי.

6. איך תדעו שבעמוד מסוים לייקים מזויפים ושהוא לא פופולרי כמו שנראה במבט ראשון?

ברוב המקרים, כשתיכנסו לעמוד של דמות או ארגון מסוים, האפשרות לראות מי הם האנשים שעשו להם לייק תהייה חסומה לכם. למה? כי אז תיחשף האמת שמי שעוקב אחריהם הוא לא בדיוק מי שהייתם מצפים. כל מיני הודים ותאילנדים וסינים וגם אזרחים ממדינות ערביות שככה הם מרוויחים כמה גרושים.

מה שכן תוכלו לעשות, זה לגלול בפיד של אותו עמוד, לבחור פוסט עם תגובות וללחוץ על הכפתור של התגובות ולקרוא מי כותב את התגובות. תעשו את זה על כמה פוסטים מייצגים ותוכלו להגיע למסקנה האם העוקבים של העמוד הם אמיתיים או שמדובר בעמוד שרובו מתוחזק בתגובות ולייקים של אנשים שבכלל לא מבינים מה כתוב בפוסט ולמי הם מגיבים.

אם אין תגובות, תלחצו על הכפתור של הלייקים – ואז תגללו ותראו איך קוראים למי שסימן לייק. שמות בתאילנדית או ערבית ילמדו אתכם שהעוקבים בעמוד אינם אותנטיים ושמדובר במאמץ לגרום לבעלי העמוד כפופולריים ומבוקשים.

7. חושדים שמדובר בפייק? אל תעבירו! אל תכתבו תגובה! אל תסמנו לייק! אף אחד לא אוהב את המחשבה שמשמשים בו, נכון? אם אתם חושדים שמדובר בפייק, במהלך לא לגיטימי, במסר שעלול לגרום נזק למישהו – אפשר להתעלם ולעבור הלאה או לדווח על המפרסם לרשתות החברתיות בלחיצה פשוטה על שלוש הנקודות מצד ימין של הפוסט ובחירת דווח על פוסט/report post.

8. צלמו מסך! היו אתם הארכיון! מקצועני פייק ניוז פועלים בשיטות מפוקפקות שמטרתן לתעתע ברשויות ובגורמים המווסתים את הנעשה ברשת. אחת הפרקטיקות המוכרות שלהם זה כתיבה של משהו שנוי במחלוקת או שיתוף פוסט שנוי במחלוקת שמישהו אחר כתב, גם מחשבון מזויף, ומכוח היותם אנשי תקשורת מנוסים הנעקבים על ידי מספר רב של אנשים, הפוסט הזה מיד משותף על ידי חשבונות רבים. כשהאפקט כבר הושג, הם מוחקים את הפוסט המקורי מהעמוד שלהם וככה לא ניתן להתחקות אחרי המקור שפרסם את הדברים השקריים. אבל הנזק כבר נגרם, המסר נשתל והם התקדמו עוד צעד אחד בדרך לשטיפת המוח המיוחלת של הציבור שהם מטרגטים. צילומי מסך הם דרך נפלאה להוכיח וגם להזכיר לעצמכם שלא כל מה שמפורסם הוא אמת.

9. עריכה מגמתית רלוונטית גם כאן- מכירים את זה שאתם מחכים לסדרה שאתם אוהבים, ריאלטי עסיסי כזה, ושהפרומואים אוכלים לכם את הלב כל השבוע וכשמגיע הפרק המיוחל מתברר שלא כצעקתה, שהדברים לא כאלה דרמטיים, שבעצם העריכה היתה כזו שגרמה לכם להאמין שמשהו גדול עומד לקרות ולא ככה קרה? אותו הדבר גם בפייק. עורכים מוכשרים לעתים מגויסים גם כדי למכור לכם רעיון או מוצר בצורה הכי דרמטית, משכנעת בעולם. כשפוגשים את הדבר במציאות, הרבה פעמים מתאכזבים. תזכרו, לרוב מי שעושה הרבה רעש ומחפש תשומת לב כל הזמן, מתגלה בעליבותו במציאות. או כמאמר הפתגם המפורסם, אנשים קטנים עושים צל גדול.

רוצים להתייעץ בנושאים של פרסום, רשתות חברתיות ודיגיטל? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!