גמישות מחשבתית בניהול

Getting your Trinity Audio player ready...

כבר יותר מעשור מומחים בעולם העבודה מדברים על השינויים הגדולים הפוקדים את הרגלי התעסוקה. שינויים אותם ניתן להרגיש בכל היבט בחיינו המקצועים. אולם החל מ-2019, תהליכי השינוי הפכו למואצים הרבה יותר ואלו מאלצים כל מנהל ומנהלת לאמץ גמישות מחשבתית בניהול.

ניתן לחלק את השינויים הגדולים בעולם העבודה לגורמים פנימיים וחיצוניים:

בין הגורמים הפנימיים שניתן למנות בתוך עולם העבודה אפשר לדבר על סוגי ההעסקה גמישים יותר – במרבית מקומות העבודה אפשר לעבוד היום במתכונת של שכיר, פרילנס או שילוב של שניהם. אורך החיים של משרות רבות משתנה – ארגונים צריכים "פרוייקטורים" למשימות שונות, ולכן ישנן יותר משרות שטווח ההעסקה שלהן קצר. סביבות העבודה דינמיות גם הן – וארגונים עובדים במתכונת היברידית כזו או אחרת. שינוי נוסף שניתן לראות בארגונים רבים, הוא שהם הופכים לרב דוריים. אנו חיים בעולם מזדקן – כשזה שתוחלת החיים עולה בו, ולכן אנשים מבוגרים רבים ממשיכים לעבוד עד גילאים מבוגרים יותר מבעבר. זה גורם לכך שניתן למצוא בלא מעט ארגונים אנשים מדור ה-Y לצד אנשים בעשורים החמישי, השישי ואפילו השביעי לחייהם.

גם המציאות החיצונית תורמת את חלקה לשינויים הגדולים בעולם העבודה – משבר הקורונה פתח את השער לשינוי בקנה מידה עולמי. בנוסף, המציאות הביטחונית בישראל, וגם המציאות המדינית המורכבת, הביאו כולן לכך שהדבר הקבוע היחיד שאפשר לסמוך עליו הוא שהעולם נמצא בשינוי רדיקלי מתמשך.

ובתוך כל אלה, מנהלי ארגונים צריכים להתוות דרך ולנהל את המציאות הארגונית שלהם. כיצד ניתן לעשות זאת?

מאיה רענן שקד, מומחית לעולם העבודה המשתנה מעמותת נטע – המרכז לפיתוח קריירה

פגשנו את מאיה רענן שקד, מומחית לעולם העבודה המשתנה מעמותת נטע – המרכז לפיתוח קריירה, כדי להבין אילו כלים מנהלים צריכים לפתח כדי להתמודד עם כל זה. 

המודל שמאיה הביאה לנו הוא מודל הגמישות המחשבתית בשירות עולם הניהול; ההגדרה המילונית של גמישות מחשבתית היא "היכולת של אדם להתמודד עם שינויים סביבתיים וחוויות אישיות". אבל איך עושים את זה בפועל ויותר חשוב זה איך עושים את זה לאורך זמן?

"פרופ' קרול דואק, פסיכולוגית התפתחותית מאוניברסיטת סטנפורד, פיתחה את מודל ה-MINDSET. 

על פי פרופ' דואק, אצל כל אחת ואחת מאתנו קיימים שני סוגים של דפוסי חשיבה: דפוס חשיבה מתפתח ודפוס חשיבה מקובע. דפוס החשיבה המתפתח הוא, בקצרה, אמונה בכך שהיכולות שלנו הן הבסיס והפוטנציאל וניתן ואף רצוי לפתח אותן. דפוס החשיבה המקובע מייצג את המחשבה שהיכולות שלנו הן התכלית והמקסימום ולא ניתן לשנות או לפתח אותן.  אצל חלקנו הדפוס המתפתח הוא המשמעותי יותר ואצל חלקנו הדפוס המקובע משמעותי יותר. כדי להשיג את הגמישות המחשבתית הנחוצה כל כך, אנו צריכות לפתח ולהעצים את דפוס החשיבה המתפתח; להבין ולהאמין שכל יכולת שלנו, כל כישור, כל מחשבה וכל אמונה יכולים להשתנות, להתפתח, להתעצם או להצטמצם." אומרת מאיה.

מה מנהלים יכולים לעשות כדי לפתח את יכולת החשיבה האדפטיבית יותר, ולהרחיב את הגמישות המחשבתית שלהם, של עובדיהם ושל הארגון כולו? 

לפי רענן שקד, יש מספר כלים שיעזרו בכך:

  1. להשתמש בשפה שמייצגת דפוס חשיבה מתפתח – לא לקבל את המציאות כגזירת גורל, אלא לנסות למצוא דרכים שונות להתבונן בה. לחשוב יצירתית ולעודד את העובדים למצוא פתרונות מחוץ לקופסה לבעיות שבמבט ראשון נראות בלתי הפיכות. משפטים כמו: לכל בעיה יש פתרון, צריך רק למצוא אותו, יכולים לדחוף את העובדים לכיוון של גמישות מחשבתית, ולסייע לארגון להתמודד עם שינויים תכופים. 
  2. להעדיף צמיחה על פני מהירות – שינוי מהיר שאינו בר קיימא, לא יועיל לארגון, ולכן, למרות הפיתוי של מנהלים להביא לתוצאות מהירות, עליהם לזכור שכדי שאלו יחוללו שינוי אמיתי, הן צריכות לצמוח באופן אורגני ונכון. 
  3. נחישות, התמדה והתלהבות – דרך נוספת לסייע לעובדים שלנו, וגם לעצמנו, בהתמודדות עם שינויים תכופים היא לטפח את שריר ה-GRIT אותו מרכיב קטן שטבעה פרופ' אנג'לה דאקוורת' מאוניברסיטת פנסילבניה, כדרך לנבא הצלחה של אדם לאורך חייו. לפי דאקוורת', הצלחה אינה תולדה על חכמה, אלא של GRIT, כלומר נחישות, התמדה והתלהבות. אנשים המונעים על ידי אלו יצליחו יותר בחייהם, ויידעו גם להסתגל טוב יותר לשינויים התכופים שהחיים מזמנים. 
  4. להציב מטרות מאתגרות – מנהלים שיציבו מטרות שמאתגרות את המחשבה, כאלה הדורשות מהעובדים לחשוב באופן יצירתי, יסייעו גם הם לפיתוח גמישות מחשבתית שכל כך נדרשת בעולמנו המשתנה.

דברו איתנו על אסטרטגיה, יחסי ציבור ודיגיטל!
השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם


רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!