The Priming Effect

כבני אדם, אנו נוטים להאמין שההחלטות שלנו מבוססות על הערכה מודעת, אך האמת היא שמסרים תת מודעים משפיעים על התנהגותנו ועל תהליך קבלת ההחלטות שלנו במידה רבה. בפסיכולוגיה, אפקט הפריימינג מתייחס לאופן שבו מסרים או הנחות קודמות יכולים להשפיע על ההתנהגות שלנו ועל ההחלטות שאנו מקבלים.

כדי להבין את כוח האפקט הזה, נערך ניסוי לבחינת האופן שבו התנהגותם של אנשים מושפעת ממסרים או הנחות תת-מודעות, במיוחד במונחים שלשפיטת הערך הנתפס. 

perfume priming effect

המשתתפים חולקו לשתי קבוצות אשר התבקשו להעריך את מחירו של בקבוק בושם. לפני שחברי שתי הקבוצות התבקשו לקבוע את הערכת המחיר שלהם, הראו להם את הפרסומת של הבושם במגזין. קבוצה אחת נחשפה לפרסומת של הבושם מיד לאחר שנחשפה לפרסומת למכונית יוקרה באותו המגזין ואילו קבוצה שניה נחשפה לפרסומת של הבושם כשדפדפה דרך פרסומות של מזון מהיר. חברי שתי הקבוצות קיבלו הזדמנות להריח את הבושם מיד לאחר מכן. הקבוצה שהוצגה  לה תמונת מכונית היוקרה דירגה את הבושם גבוה משמעותית מהקבוצה שהוצגה לפניה תמונת המזון המהיר. 

הניסוי הפשוט הזה ממחיש כיצד הקבוצה שנחשפה לדימוי היוקרה קישרה את הבושם לערך גבוה יותר, ואילו הקבוצה שנחשפה לפרסומות למזון מהיר קישרה את הבושם לערך נמוך יותר. המהלך הזה נקרא הטענת שדה האסוציאציות של הצרכן.

דוגמה אחרת מחיי היומיום המוכרת לרובנו היא מסעדה שהתפריט שלה אינו כולל תמונות לעומת מסעדה עם תמונות. רוב האנשים יניחו מיד שהמסעדה שמציגה תמונות בתפריט שלה פחות איכותית.

אפקט הפריימינג מדגים כיצד התנסויות קודמות יכולות להשפיע על התנהגותנו ותהליכי קבלת ההחלטות שלנו. כיחידים, לא תמיד אנו מודעים למסרים המשפיעים על התנהגותנו, אך על ידי הבנה של אפקט זה, אנו יכולים להעריך טוב יותר את הבחירות שאנו עושים. כמשווקים, מינוף של תופעה זאת יכול להיות כלי רב עוצמה להשפעה על תפיסת והתנהגות הצרכנים. 

צריכים עזרה בגיבוש האסטרטגיה השיווקית שלכם? נשמח לסייע! צרו איתנו קשר!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!