The Fun Theory

תיאוריית הכיף – איך ניתן לשפר או לשנות התנהגות באמצעות עיצוב מהנה?

תיאוריית הכיף היא תפיסה המייצגת גישה לפיה הדרך היעילה ביותר לעודד שינוי התנהגותי היא באמצעות יצירת תהליך מהנה עבור המשתתפים. התיאוריה גורסת כי אנשים נוטים לעשות משהו יותר בקלות אם הוא מהנה ומרגש. הרעיון של תיאוריית הכיף הוצג לראשונה על ידי חברת הרכב פולקסווגן בשנת 2009, ומאז שימש ארגונים רבים לקידום שינויים חיוביים בהתנהגותם של אנשים.

תיאוריית הכיף היא למעשה גישה עיצובית שמטרתה להוסיף אלמנטים של הנאה בפעילויות שיווקיות, חברתיות, אקולוגיות ועוד. פעילויות אלה יכולות לקבל ביטוי ברצון להניע אנשים לצעוד יותר או לקחת את המדרגות במקום לעלות בדרגנוע, לעודד אנשים למחזר וגם לעשות דברים לביטחונם המיידי – כמו לציית לחוקי התנועה. המטרות האלו, לפי תיאוריית הכיף, יכולות להיות מושגות על ידי יצירת מימד של הנאה וסיפוק מתוך תקווה שאלה יהפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של קהל היעד.

house fun design

הפרויקטים המוכרים יותר בתחום שינוי התנהגותי באמצעות שימוש מהנה הם של הצבה של מדרגות המשמיעות ונראות כמו קלידי פסנתר, פיתוח מכונה לאיסוף בקבוקים למחזור כשהפידבק שמתקבל אצל מי שמטעין את המכונה בבקבוקים שאסף הוא של משחק והצלחה כשהנקודות שנצברות מופיעות על מסך או הפח הארוך בעולם שהשלכת האשפה אליו מייצרת רעש מספק. הגישה הכייפית הצליחה באמצעים של משחוק והפתעה ליצור התרגשות וסקרנות בקרב האנשים שנתקלים במתקנים האלה ולעודד אותם לפעול אחרת משהיו פועלים במצבים רגילים.

תורת הכיף גדלה בפופולריות והפכה למושג חיוני בקידום שינוי חיובי. השילוב של התיאורייה הכיף מאפשר שינוי בהתנהגות הפרו-חברתית, ממטלה לפעילות מרגשת. החשיבה הזו משמשת כדי לעודד אנשים להפסיק לעשן, ללכת לעתים קרובות יותר ואפילו לשלם מסים. התיאוריה ותפיסת העולם ממשיך לצמוח ולהתרחב ושילוב הכיף בפעילויות יומיומיות מאפשר לנו לראות שינוי בעמדות כלפי התנהגויות שהיו פעם מונוטוניות ומייגעות.

תיאוריית הכיף היא דוגמה מצוינת לאופן שבו הומור ומשחק יכולים להיות כלי לשינוי חברתי ועל כך יעידו מעצבי ה-UI/UX העסוקים בעיצוב חוויית משתמש נוחה ומהנה יותר. שילוב הכיף בעיצוב מקדם שינוי בתפיסות עולם, כזה שבו פעילויות שגרתיות הופכות להזדמנויות מרגשות למעורבות. התיאוריה ממשיכה להניע הצלחה גדולה, והפופולריות שלה לא מראה סימני דעיכה.

רוצים להתייעץ אתנו על איך לשלב כיף והנאה בפעולות שגרתיות של קהלי היעד שלכם? אנחנו כאן בשבילכם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!