Moral licensing או רשיון לפשל

מורל לייסנסינג (Moral licensing) הינה תופעה פסיכולוגית מרתקת המשפיעה על קבלת ההחלטות וההתנהגות שלנו וארגונים יכולים להניע שינוי חיובי ולשפר את ההצלחה הכוללת שלהם באמצעות הבנתה.

מורל לייסנסינג מתייחס לנטייה של אנשים להתנהג בדרכים מפוקפקות מבחינה מוסרית לאחר ביצוע פעולות מוסריות. זהו תהליך תת מודע המאפשר לאנשים להצדיק את התנהגותם הפחות מוסרית על סמך מעשיהם הקודמים. זאת אומרת, אנשים נותנים לעצמם אישור לסטות מהתנהלותם האתית והתקינה, בדרך כלל, בשל מעשיהם המוסריים הקודמים. מעין ״קיזוז מוסרי״.

Moral Licensing

דמיינו אדם המקפיד לפעול בצורה המיטיבה עם הסביבה באמצעות מחזור והפחתת טביעת הרגל הפחמנית שלו. כשאותו אדם עומד בפני דילמה האם לרכוש מוצר נחשק שיוצר בצורה המזיקה לסביבה, הוא עלול ״לוותר לעצמו״ ולקנות את המוצר בתירוץ שהפעולות הקודמות החיוביות שלו, גוברות על החלקה יחידה זו.

חברות וארגונים יכולים למנף את תופעת המורל לייסנסינג כדי לקדם התנהגויות חיוביות ולשפר את הביצועים של העובדים שלהם. על ידי עידוד עובדים לעסוק בפעולות אתיות והדגשת התנהגותם המוסרית, ארגונים יכולים ליצור סביבה המאפשרת ״החלקה״ מוסרית פה ושם. עובדים שמרגישים שיש להם "אשראי" מוסרי לפשל פה ושם, עשויים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר לעמוד בסטנדרט אתי גבוה יותר, תוך בחירה מודעת המועילה לארגון ולחברה בכלל.

הבנת התופעה מאפשרת לארגונים הזדמנות לטפח תרבות של התנהגות אתית. על ידי הכרה בפעולות הטובות של העובדים, הגדרה של הערכים הרצויים, עידוד מחויבות ויצירת מסגרות לקבלת החלטות, ארגונים יכולים לפעול לטובת עיצוב כוח עבודה אחראי מוסרית. הרווח הארגוני יורגש גם גם בשיפור הביצועים ובשביעות רצון העובדים.

רוצים לחשוב ביחד כיצד ניתן להניע את העובדים והלקוחות שלכם? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!