Birds Aren't Real

Birds Aren’t Real

האם שמעתם על תנועת Birds Aren’t Real האמריקאית? אולי נתקלתם באימאג׳ים המוכרים על טי שירטים או מודעות?

ובכן, תנועת Birds Aren’t Real היא תנועה שנולדה לפני ארבע שנים על ידי שני אמריקאים צעירים מארקנסו, פיטר מקלנדו וקונור גאיידוס, שהחליטו להפיץ תיאוריית קונספירציה מזויפת.  

לפי התיאוריה שהשנים רקמו, בין השנים 1969 ל-2001 ממשלת ארה״ב הרגה 12 מיליארד ציפורים באמצעות הרעלה המונית ממטוסים והחליפה אותם ברובוטים שנראים כמו ציפורים כדי לעקוב אחר האזרחים.

birds_arent_real_2

״המטרה שלנו היתה לשכנע את הציבור שהתנועה הסטירית שהקמנו היא דבר אמיתי, ולראות האם התקשורת תבלע את הפיתיון ותדווח עליו״, אומר מקלנדו באחת מהרצאות הטד הרבות שהוא וחברו לפשע עורכים מאז שחשפו את עצמם, בשנת 2021.

כדי להגיע לשם, השניים עשו הרבה. הם נכנסו לתפקיד של מנהיגי התנועה המזויפת הזו, הם ערכו הפגנות ותהלוכות מזויפות, עיצבו ותלו שלטי חוצות, הדפיסו את המסרים שלהם על כובעים וחולצות, הם אפילו שכרו שחקן מתבגר לשחק בתפקיד של סוכן CIA שהתוודה על ״חטאיו״ בפני התקשורת, הם שלחו לעיתונאים הוכחות לכאורה להדלפות מהפנטגון של ״פרשיית הפולקע״ וזייפו מאות אימיילים החושפים את מעורבותם של עשרות אנשי ממשל בפרשיית המעקב הגדולה בהיסטוריה האמריקאית.

כעבור קיץ אחד של הפגנות חוזרות ונשנות וסיקור אינטנסיבי בתקשורת המקומית של התנועה, הם הגיעו לתקשורת הארצית עם כתבה שחוזרת על הנראטיב שהשניים רקמו לפיו מדובר בתנועה אמיתית, בת 50 שנה, החווה התעוררות מחודשת עם מנהיגות חדשה ורדיקלית, בראשות מר מקלנדו מיודענו.

מקלנדו ידע שעליו לצאת אז מהדמות ולהתוודות על התכנית מאחורי התיאוריה שרקמו, ״גם כי לא רציתי שזה ייהפך לכדור שלג שלא התכוונו שייווצר וגם כי השגנו את המטרות של המיזם הזה״, הוא אומר על רקע תמונה שלו ושל הסיפור על שער הניו יורק טיימס!

אז מה ניסו פיטר וחברו להשיג ביצירת תיאוריית הקונספירציה הזו?

פיטר מספר כי גדל בליטל רוק, ארקנסו, בקהילה שמרנית ודתית שלדבריו לא יהיה מוגזם לומר שכל בית שם האמין באיזושהי תיאוריית קונספירציה. השוליים החברתיים האלו היו מוכרים לשניים האלה היטב וגם האנשים שהאמינו בהם.

מעבר לניסוי החברתי על כיצד תיאוריות קונספירציה מתפשטות, תיבות התהודה של הרשתות החברתיות ועידן הפייק ניוז שאנו חיים בו, פיטר התעכב על התחושות שחש כשאנשים שלא הכיר הטיחו בו שהוא ״מטומטם״, ״חסר השכלה״ ו״הסיבה למצב שבו האומה נתונה״. לדבריו, אנשים שפונים לתיאוריות קונספירציה לא מאוד רחוקים מהאנשים ה״נורמליים״, אלה וגם אלה רוצים להיות חלק ממשהו, להזדהות עם משהו, להסביר לעצמם את מה שלא ניתן להסביר, והתגובות המאוד מקובלות כלפי אנשים כאלה לא עוזרת לקרב אותם, אלא בדיוק להפך, להגביר את הריחוק וההקצנה

צריכים להתניע את השיווק של פרויקט מסוים? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!