10 מיתוסים על יחסי ציבור

Getting your Trinity Audio player ready...

תעשיית יחסי הציבור היא תעשייה אניגמטית, אפופה בתפיסות מוטעות ומיתוסים. הגיע הזמן להפריך כמה מיתוסים נפוצים כדי שעסקים ואנשים פרטיים יבינו אחת ולתמיד מה זה יחסי ציבור ובעיקר מה זה לא 🙂

ישנם כל כך הרבה מיתוסים על יחסי ציבור שאני מתפתה לכתוב שזה חלק א׳, נראה מה אתם חושבים ואולי נפצח עוד מיתוסים

מיתוס 1: יחסי ציבור הם רק ספין והייפ

המיתוס הנפוץ ביותר על יחסי ציבור הוא שהכל קשור לספינים או יצירת הייפ מכלום. עד כמה שאני מעריכה את יכולותינו, אנשי יחסי הציבור, אנחנו לא קוסמים השולפים ארנבות מכובעים, המציאות הרבה פחות מיסטית. יחסי ציבור עוסקים ביצירת ושמירה על דימוי חיובי לארגון ותקשורת יעילה לבניית מערכות יחסים עם עיתונאים, מה שבהמשך עוזר לעסקים להתפתח בתעשיות שלהם ולהיראות טוב בעיניי קהל הלקוחות והעובדים שלהם. וזה מושרש באותנטיות ובתקשורת אסטרטגית, לא בספינים וקסמים.

מיתוס 2: יחסי ציבור ופרסום זה אותו דבר

יש שחושבים שיחסי ציבור ופרסום הם תאומים, או לכל הפחות אחים קרובים. אבל לא ממש; הם במקרה הטוב רק בני דודים רחוקים. בעוד שפרסום כרוך בתשלום עבור מקום לקידום המותג, יחסי ציבור משיגים תשומת לב באמצעות נרטיבים ויחסים משכנעים עם התקשורת ובעלי העניין.

דמיינו שאתם במסיבה. פרסום הוא כמו לתלות שלט בחוץ המודיע “ממש כיף במסיבה!”. יחסי ציבור, לעומת זאת, זה להשתלב בהכנת המסיבה ובכיבוד כדי להבטיח שלכולם יהיה כיף וישאר להם רושם טוב ובלתי נשכח, כדי שהמוזמנים באופן טבעי יספרו לכולם כמה כיף במסיבה!

מיתוס 3: No PR is bad PR

עד כמה שזה יכול להיות מפתה לחשוב שכל איזכור בתקשורת יכול לחזק את המותג שלכם, יש קו דק מאוד בין “ידוע לשמצה" ל"מפורסם". במקרים מסוימים, כיסוי רע אכן סייע לאנשים מסוימים להישאר באור הזרקורים (פוליטיקאים?), אך עבור הרוב זה יכול להיות הרסני. איכות על פני כמות תמיד מנצחת ביחסי ציבור. המטרה צריכה להיות להשיג כיסוי חיובי התואם את ערכי המותג, ולא סתם לעורר מחלוקות בשביל תשומת הלב.

מיתוס 4: יחסי ציבור הם דבר מהיר

לפעמים, לקוחות חדשים מצפים להיות בעמוד הראשון עד סוף השבוע. זה אמנם אפשרי אבל עדיף להתאזר בסבלנות, לצפות לתוצאות מיידיות ממאמצי יחסי ציבור זה כמו לשתול חסה ולצפות לסלט למחרת. יחסי ציבור אפקטיביים הם משחק ארוך טווח הנבנה לאורך זמן. מכיוון שהצלחתו מונעת על ידי מערכות יחסים ומוניטין, אלמנטים הדורשים טיפוח ועקביות – כדאי להגיע לתהליך עם אוויר ואורך רוח.

מיתוס 5: יחסי ציבור מיועדים רק לבקרת נזקים

בטח, יחסי ציבור יכולים להיות ״מצילי חיים״ כאשר מותג נפגע או נעשה לו עוול, אבל זה לא רק לשם בקרת נזקים, יחסי ציבור פרואקטיביים עוזרים לבנות מבצר חזק סביב מותג שיכול לעמוד בסערות במקום רק לתקן דליפות ברגע שהן מופיעות. מדובר בבניית מערכות יחסים מתמשכת, מנהיגות מחשבתית ומעורבות חיובית. במקום להשתמש ביח״צ כמו במטף, חכם יותר להשתמש ביחסי ציבור ככלי למניעת שריפות.

מיתוס 6: יחסי ציבור הם קלים

המיתוס שיחסי ציבור זו עבודה קלה הוא אולי המשעשע מכולם. עם קשת המשימות הנעות מכתיבה, בניית אסטרטגיה, תכנון אירועים ועד ניהול משברים ובניית יחסים שוטפים וחזקים עם התקשורת. כל היבט של יחסי ציבור דורש מערך מיומנויות ייחודי והבנה של נוף התקשורת, הניואנסים, סדר היום ועוד ואלה לא באים בחינם.

מיתוס 7: עסקים קטנים אינם זקוקים ליחסי ציבור.

אחד המיתוסים החזקים בתחום יחסי הציבור הוא הרעיון שעסקים קטנים ובינוניים אינם צריכים יחסי ציבור, תפיסה מוטעית המבוססת על האמונה כי יחסי ציבור הם התחום הבלעדי של תאגידים גדולים עם תקציבים משמעותיים ומותגים מוכרים ברחבי העולם. יחסי ציבור ממלאים תפקיד קריטי בעיצוב הדימוי הציבורי ובבניית המוניטין של חברות בכל הגדלים. עסקים קטנים, אולי יותר ממקביליהם העצומים, יכולים להרוויח ממאמצי יחסי ציבור אסטרטגיים.

מיתוס 8: יחסי ציבור אפקטיביים יכולים להחליף את צוות המכירות

כמה שזה חשוב אין להעריך יתר על המידה את תפקוד יחסי הציבור מול מחלקת המכירות. אמנם אסטרטגיית יחסי ציבור חזקה יכולה לשפר משמעותית את פרופיל החברה, ובכך לחמם את השוק ולייצר לידים, אך היא אינה תחליף לצוות מכירות מיומן. יחסי ציבור עוסקים ביצירה וניהול של מוניטין החברה בציבור ויצירת סביבה נוחה למכירות על ידי טיפוח מודעות ואמון. עם זאת, צוות המכירות הוא זה שנמצא בקשר ישירות עם לקוחות פוטנציאליים ובסופו של דבר משכנע אותם לרכוש מוצר או שירות.

מיתוס 9: פעלול יחסי ציבור מוצלח מתורגם ישירות למכירות

המיתוס לפיו פעלול יחסי ציבור מוצלח מתורגם ישירות למכירות מיידיות הוא ראייה פשטנית מדי של הקשר בין יחסי ציבור להתנהגות של צרכנים. בעוד שפעלול יחסי ציבור שמבוצע היטב יכול בהחלט ליצור באזז ולמשוך תשומת לב לחברה, היעילות של פעלול יחסי ציבור טמונה ביכולת החברה להמיר את תשומת הלב המוגברת הזו למכירות בפועל וזה דורש מעורבות עמוקה יותר עם לקוחות פוטנציאליים של מחלקת השיווק והמכירות.

מיתוס 10: מוצרים טובים או שירות טוב לא צריכים קידום

המיתוס שמוצרים טובים אינם דורשים קידום הוא אי הבנה של השוק הרווי של ימינו שבו אינספור הצעות מתחרות על תשומת הלב של הצרכנים. היא נשענת על ההנחה השגויה שהאיכות של מוצר מספיקה בכדי שהוא יתעלה באופן טבעי מעל התחרות. במציאות, אפילו המוצרים הטובים ביותר זקוקים לדחיפה אסטרטגית כדי ללכוד לקוחות פוטנציאליים המופגזים באין סוף מוצרים ושירותים על בסיס יומי. בלי זה, אפילו מוצרים מעולים יכולים להתפוגג אל ההיסטוריה.

ו… אלה רק עשרה מיתוסים קטנים מתוך רבים שיש מאחורי התעשייה המורכבת הזו, שהוא רחוק מלהיות תחום של ספינולוגים והודעות לעיתונות. יחסי ציבור עוסקים באותנטיות, בסיפור סיפורים, בבניית אסטרטגיה ובטיפוח מערכות יחסים.


אתם צריכים יחסי ציבור? – או – אתם צריכים יחסי ציבור!
השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם


רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!