נוע תנוע: מניעים את הכלכלה

מעצבת אופנה ישראלית אחת העלתה לרשתות החברתיות פוסט ממומן שמספר כיצד גייסה את המלאי שעמד לרשותה בימים שלאחר הטבח כדי לסייע למפונות לקבל שמלות וביגוד חדש ולצמצם בכך את תחושת המסכנות, התלישות והפליטות שנלוו לפינויין מיישובי העוטף והצפון. באותה הרוח, היא כתבה, אני מחפשת מתנדבות המוכנות לרכוש את המלאי כולו במחיר משתלם של 48 ש״ח בלבד לפריט, במקום שהמלאי ישלח ״להירקב״ במחסנים עד הקיץ הבא.

עכשיו תחשבו על קריאה גנרית לקנות מוצרים כחול לבן מיצרנים ישראליים וחישבו איזה מהקריאות יניעו אתכם לפעולה.

the economy

אז מי מאיתנו לא שמע לאחרונה את הביטוי, ״לֹהניע את הכלכלה״? נשמע כמו ביטוי מליצי כזה שהקשר בינו לבין החוויה המהנה שרובנו קושרים לשופינג – מקרי בהחלט. אבל הביטוי הסמי-אקדמי הזה משפיע על כל אחד ואחת מאיתנו. ככה למשל, כל עוד הילדים לא מגיעים למסגרות בצורה סדירה ושוטפת, ההורים לא יכולים להתמסר לעבודה שמכניסה להם שכר המשמש אותם לצרכים בסיסיים כמו קורת גג ואוכל, אבל גם לקניית בגדים, חוגים, אכילה בחוץ ועוד דברים קצת פחות בסיסיים. ובכלל, הרבה עדיין מגויסים למילואים, מה שאומר שמקומות העבודה ממילא עובדים בחצי כוח. והמסעדות לא חזרו לפעילות מלאה, וככה גם התרבות, והאקדמיה שבכלל לא מתוכננת להיפתח בקרוב, שלא לדבר על התיירות הרחוקה מאוד מחזרה לשגרה. והכל עומד, חצי-חצי. לרגעים נדמה שהחיים חזרו למסלול וברגע הבא עולה הזיכרון המר מאותה שבת נוראה וכיצד היא שינתה את חיינו.

ואפילו אם כולם חזרה בעבודה, למי בכלל יש חשק לצאת לבלות כשבכל בוקר משפחות נוספות מקבלות הודעות שאיבדו את היקר להן מכל, כשישנם חטופים רבים מדי שלא ברור מה מצבם וכשמבזקי החדשות מזכירים לנו לעתים קרובות מדי שאנחנו במלחמה.

אכן, המצב מורכב, והגיוני שהמשק יפעל במתכונת חלקית אבל איך מתחילים שוב להניע את הגלגלים האלה של הכלכלה, כדי שבנוסף לאירוע המגה לאומי שקרה פה – האירוע הפוליטי והביטחוני הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל – לא נקלע גם לסחרור כלכלי שלא נצליח לצאת ממנו?

ובכן, שבועיים אל תוך האירוע הזה התמלאו קבוצות הפייסבוק בתהיות, מתי נכון לחזור לפרסם. ואי אפשר היה שלא לתהות האם הציבור לא קונה כי אין המשווקים הפסיקו לפרסם או בגלל שהעתיד לוט בערפל?

מאז חלפו עוד כמה שבועות ורבים כבר חזרו לשווק, ובצדק. המכירות אמנם אינן כשהיו, אבל הן מתחילות להתעורר מכל מיני סיבות: כי מזג האוויר מתקרר ועולה הצורך להצטייד בהלבשה מתאימה, כי רבים מבקשים לעודד את עצמם עם פריט כזה או אחר נוכח הימים הכה שחורים ועצובים, כי יש מבצעים מטורפים, כי חייבים לחזק את היצרנים הישראליים ועוד ועוד.

וזו בדיוק הנקודה, אפשר להתחיל להניע את המשק אבל אין מה לצפות שהמכירות תהיינה כפי שהיו באותה תקופה אשתקד. זה לא ריאלי. ועלינו להכין תכנית עבודה לתקופה הזו והיא צריכה לדבר את התקופה.

כשניגשים להכין את תכנית העבודה הזאת כדאי להבין מי הם הקהלים שלכם ומה יכול להניע אותם דווקא בתקופה הזו; אם אלה אמהות לילדים קטנים, הרי שהן כרגע מוטרדות בלמלא את ארון הבגדים בביגוד מתאים לעונה המשתנה, אבל הן לא יקנו יקר מדי או במחיר מלא כי הזמנים קשים יותר. אז זה הזמן להקדים ולהאריך מבצעים. אם קהל היעד שלכם הוא כזה שרוכש מוצרי יוקרה, הסגמנט הזה מתעורר עכשיו דווקא מהזווית של פריטים שעושים טוב על הנשמה. לא בצורה אגרסיבית אבל לגמרי ניתן לצפות להתנעה מחודשת של הרכישות היוקרתיות וכדאי לתקוף את זה מהזווית המעודדת. דוגמה אחרת, היא מבצעי נובמבר המאופיינים בשורה ארוכה של ימי מכירות המתחילים ביום הרווקים הסיני ב-11.11, ממשיכים בבלאק פריידי, דרך סייבר מאנדיי וגיבינג טיוסדיי. ניתן להתחבר למסר הכללי של חודש הקניות, שהישראלים בחוכמתם הפכו אותו השנה לבלו נובמבר (נובמבר הכחול) אבל למתג אותו מחדש מהזווית הישראלית. עולם המסעדנות יכול לגמרי להתחבר לתקופה עם העתקת מקום הבילוי לבתים של הלקוחות ובאותו האופן גם אירועי תרבות קטנים יכולים להתארח בבתים מתאימים.

נפגשתי ברשת בקבוצות של אומנים ומעצבי תכשיטים שבשוטף מוכרים ליהודי התפוצות ואלה דווקא עכשיו רוצים לעזור ורוכשים דרכם כל מיני תכשיטים ואביזרי יודאיקה, כתגובת נגד לגל האנטישמיות ששוטף את העולם. ואי אפשר היה להתחמק מטרנד המגן דוד הזעיר שעוצב על שרשרת בתחילה מכסף ואחרים הצטרפו לטרנד עם זהב, יהלומים ואבנים טובות, כי הימים אינם ימים רגילים.

בסיכומו של דבר, אפשר וכדאי לחזור למאמצי השיווק והמכירה, כדאי מאוד להעריך מחדש איזה קמפיינים רצים ולרענן את הקריאייטיב ככה שלא יהיה מנותק מהתקופה, וכדאי לקחת בחשבון שהמוצרים, המחירים או המסרים – כל מקרה לגופו – חייבים לעבור התאמה לתקופה, על כל המשתמע מכך, אחרת תתקשו למכור.

רוצים להתייעץ איך ניתן לחזור לשגרה וכיצד לשווק בצורה אפקטיבית? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!