מיקור חוץ או עובד פנימי- זאת השאלה!

ברור לך שתחום השיווק ויחסי הציבור בארגון דורש חיזוק, וזה הזמן לקפיצת מדרגה משמעותית. איך עושים את זה בצורה הטובה ביותר? האם מה שנדרש הוא מיקור חוץ או עובד פנימי? האם לקחת מנהל שיווק פנים ארגוני שיחלוש על כל המחלקה בארגון? או שאולי חברה חיצונית לשיווק ויחסי ציבור תעשה את העבודה בצורה מקצועית יותר?

אנו כאן כדי לפרוש את היתרונות והחסרונות של כל בחירה, וגם לעזור לך לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבור הארגון שלך!

מנהל שיווק פנים ארגוני – יתרונות וחסרונות

מנהל שיווק פנים ארגוני לרוב יהיה אדם שצריך להכיר את עולם השיווק לפני ולפנים, וכן – להיות מעורה בנבכי הארגון שלכם. הוא האיש שצריך למצוא את הסיפורים הכי מעניינים בארגון, לעטוף אותם בעטיפה מרתקת, ולהוציא אותם החוצה לקהל היעד שלכם. הוא זה שצריך להבחין בין עיקר וטפל, כך שלא יפספס פרטים מהותיים, אבל מצד שני – יידע איך למקד את הסיפור כך שלא יתיש את הלקוחות הפוטנציאליים במושגים פנימיים שאינם תמיד מובנים לקהל הרחב.

כדי לעשות זאת יש צורך במומחה. כמו בכל תחום מומחיות אחר, ככל שהעובד מקצועי ובכיר יותר, כך הוא יהיה יקר יותר. שיקול נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא תתי ההתמחות בעולם השיווק – ישנם לא מעט כאלה: כתיבה, קמפיינים, קריאטיב, עיצוב, מיקרו-קופי ועוד. סביר להניח שאיש מקצוע אחד לא יוכל לכסות את כל מכלול המשימות בצורה מקצועית מספיק, ולכן יהיה צורך באנשי מקצוע נוספים, בתוך הארגון או מחוצה לו .

יתרונותיו הברורים של איש שיווק פנים ארגוני:

הוא נמצא שם כל הזמן, יושב בישיבות ההנהלה, מכיר את הארגון בצורה מעמיקה ויכול לייצג אותו בצורה מושלמת החוצה, לקהל הלקוחות.

שיקול נוסף הוא תחלופת עובדים. לפי האתר אלג'ובס, עובדים מחליפים מקום עבודה בכל 5 שנים, כשצעירים יותר, מדור הY והZ עושים זאת בתדירות גבוהה הרבה יותר (ארבע שנים ושנתיים בהתאמה). כמובן שעובד פנימי שעוזב לוקח אתו ידע פנים ארגוני בלתי פורמלי רב, וגם תהליך חפיפה מסודר ומעמיק לא יכסה את כל הידע שצבר במהלך שנות עבודתו.

החסרונות של עובד פנימי הם הצד השני של היתרונות שלו: יש צורך לקיים יחסי עובד מעביד, כולל חופשות, השתלמויות, זמן תחזוקה ניהולי גבוה יותר ופוליטיקה ארגונית שלעתים עשויה להתערבב עם תהליכים מקצועיים. לעובד קבוע צריך לשלם 12 חודשים בשנה, גם בתקופות בהם יש פחות פעילות שיווקית של הארגון שלכם, ומכל הסיבות האלה עובד פנימי מקצועי יהיה משמעותית יקר יותר לארגון; כל השירותים הנלווים שהוא יצרוך משרתים חיצוניים (גרפיקה, כתיבה וכו') יגדילו אף הם את התקציב שתצטרכו להשקיע בתחום השיווק. בנוסף, עזיבת עובד פנימי בכיר לרוב תגרום לטלטלה גדולה בארגון, כזו שתדרוש משאבי זמן משמעותיים להתאושש ממנה.

שני רובוטים

שיווק ויחסי ציבור במיקור חוץ – יש חיה כזאת?

גם בחברת שיווק חיצונית ישנם יתרונות וחסרונות. חברת שיווק היא מומחית בתחומה, כלומר, שיווק, ולכן תיתן לכם שירותים מקצועיים ברמה גבוהה יותר ממה שתוכלו לצפות מעובד פנימי. יש לה קשרים הדוקים עם עולם התקשורת, היא מבינה את עולם השיווק בצורה מושלמת ותדע לתת לכם מענה מקצועי ומדוייק. החסרון הוא שהיא לעולם לא תכיר אתכם מבפנים, כמו עובד שלכם. ולכן, כדי לגרום לתהליך לעבוד, עליכם לוודא שיש לכם מנגנון מובנה של עבודה מסודרת עם החברה. איך עושים זאת? דואגים לנציג ייעודי לכם, לפגישות עבודה מסודרות, לתכנית שיווקית שנתית עם יעדים ומדדי הצלחה. מסמנים מראש את כל הקמפיינים שלכם ויוצרים אטסטרגיית תוכן ברורה.

העבודה עם חברה חיצונית דורשת מכם כמנכ"לים ניהול צמוד – עליכם לוודא שהתכנית השיווקית מתאימה גם לארגון עצמו. שיש מספיק עובדים שיוכלו להשקיע את משאבי הזמן הנדרשים. שהשפה השיווקית מתאימה לערכי הארגון, ואינה אגרסיבית מדיי. שאנשי השיווק לא רצים מהר מדיי ומשאירים אתכם מאחור.

לחברה חיצונית יש גם התקשרויות עם מומחי שיווק מכל תתי התחומים הנדרשים – כתיבה שיווקית, קופי, גרפיקה וכו', לפיכך – המוצר שתקבלו יהיה מקצועי יותר. יש להם קשרים הדוקים עם עיתונאים, מה שיכול להוסיף אף הוא להצלחתכם. בנוסף, חברה תיתן לכם מענה מדוייק לפי הצרכים שלכם – אם אתם זקוקים לליווי שוטף במשך כל חודשי השנה, תוכלו לקבל אותו, אך אם אתם זקוקים רק לסיוע בפיקים של הארגון, חברה טובה תשמח להתגייס לטובתכם ולתת לכם את השירות המקצועי ביותר.

ניתן לומר כי יתרונות חברה חיצונית הם מקצועיות רבה יותר, תוצרים שיווקיים טובים יותר, ועלות זולה יותר מעובד פנימי. חסרונותיה – היא לא מדברת את השפה הפנימית של הארגון שלכם, ולכן עליכם להשקיע יותר זמן, לפחות בהתחלה, בחידוד המסרים ובניסוחם.

אז מה יותר מתאים לי? איך לקבל החלטה

אם אתם חברה גדולה ואתם יכולים להשקיע משאבים רבים בתקציב השיווק שלכם, כנראה שמתאים לכם לקחת עובד פנימי ואף איש שיווק מקצועי, ולאפשר לו לבנות מחלקת שיווק משמעותית בתוך הארגון. עובד פנימי כזה יכול גם להיעזר במיקור חוץ מפעם לפעם לפי הצורך וגם למשימות כמו בניית אתר חדש, גיבוש אסטרטגיית תוכן לדיגיטל ולאונליין שלכם וכמובן יחסי ציבור. במידה ואתם ארגון קטן ותתקשו לחלוש על מחלקה עצמאית משלכם, כדאי לכם לשקול להתקשר עם סוכנות חיצונית. כזו שתדע לנסח את המסרים שלכם בצורה הטובה ביותר, לפלח במדויק את קהל היעד שלכם ולהלעביר לו את המסרים שלכם בצורה המקצועית והחסכונית ביותר.

אוקיי. החלטתי. אני הולך על מיקור חוץ. מה חשוב לקחת בחשבון?

חשוב שתבחרו היטב את החברה שתלווה אתכם. איך עושים זאת?

שאלנו את מוריה אהרון קרגסי, מנהלת שיווק ותיקה ומוערכת, מה דעתה בסוגייה. היא נתנה לנו כמה דגשים חשובים; במידה והולכים על חברה חיצונית, מומלץ שזה יהיה תהליך לאורך זמן. כך החברה תוכל להכיר את המסרים ואת השפה הייחודית של הארגון שלכם. כמו כן, חשוב לתאם ציפיות. קחו בחשבון שלפחות בהתחלה וסביר יותר שתמיד תצטרכו להפעיל איזשהו מנגנון בקרה על המסרים שלכם.

בנוסף, מנסיוננו רב השנים עם מגוון לקוחות, אנו יכולים להוסיף: הגדירו את התקציב שלכם, עשו סקר שוק, ומצאו לפחות 3 חברות ביניהם תוכלו לבחור. קיימו שיחה עם מנכ"ל החברה ושאלו אותו את כל השאלות שעולות על דעתכם. בקשו להבין מה תיחשב בעיניהם הצלחה, וכמה שעות הם נכונים לתת לכם בשוטף. בקשו לראות הצלחות עבר שלהם בעבודה עם חברות או ארגונים מסדר הגודל שלכם. ודאו שהם יכולים לייצג את תחום התוכן שלכם. חברה שמתמחה בתרבות לא בהכרח תדע לתת מענה למשרד עו"ד ולהפך.

בדקו גם מה קורה בזמן משבר תקשורתי (בתקווה שלא תזדקקו לכך). ודאו שהחברה שלקחתם לא גדולה מדיי ולא קטנה מדיי; למה הכוונה? לעתים, חברת ענק עשויה להקצות לכם מתלמד צעיר, ולא תמיד זה יתאים לצרכים שלכם. לפיכך ודאו שהנציג מולו תעמדו בקשר הוא בכיר ומקצועי מספיק ולא עובד זוטר בחברת ענק. התבססו על המלצות של עמיתים, והחשוב מכל, סמכו על תחושת הבטן שלכם.

רוצים לשמוע עוד? מעוניינים בשיחת ייעוץ? אל תהססו! צרו קשר עכשיו

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!