יחסי ציבור עשו זאת בעצמכם

בעידן של היום, כשהעולם הפך צפוף וקטן, אין עסק, ארגון או מותג שלא צריכים יחסי ציבור. בכל תחום ישנם הרבה מתחרים שנלחמים על תשומת הלב והקשב של אותם הצרכנים. נכון, ללא ספק מוטב שאנשי המקצוע יעסקו בו, ועדיין, ישנם כמה דברים שאתם יכולים לעשות בעצמכם כדי להתחיל להניע את הגלגל השיווקי הזה שיסייע לכם להגיע אל קהלי יעד חדשים, לייצר מודעות ציבורית לקיומכם או לגייס הון או תרומות.

יחסי ציבור עשו זאת בעצמכם – הנה חמישה כללי זהב שיסייעו לכם לעשות את זה ולעשות את זה נכון:

1.לימדו את חוקי המשחק

בין שאתם הולכים על מדיה מודפסת, אלקטרונית או דיגיטלית, חשוב שתבינו למי אתם פונים, מהו אופי הכתבות שאותו גוף מפרסם, מתי ומי קהל היעד שלהם. באותו האופן, מומלץ להכיר את הכתבים שפועלים מטעם אותו הגוף ואת התחומים שלהם, ולבצע אליהם פניה ישירה ועניינית דרך מייל. נכון, הסיפור שלכם הוא בדמכם. הוא חשוב מאין כמוהו. אבל זיכרו, כל אחד סמוך ובטוח שהסיפור שלו הכי חשוב. מסיבה זו הכתבים מקבלים ה-מ-ו-ן פניות והודעות. כדי שהכתבה תצא לפועל, צרו ערוץ תקשורת ענייני ופתוח עם הכתב, אבל גם אל תטרידו ובטח אל תציפו בהודעות.

אדם קורא במחשב ומחזיק טלפון נייד
חשוב שתבינו למי אתם פונים, מהו אופי הכתבות שאותו גוף מפרסם, מתי ומי קהל היעד שלהם.
Photo by Austin Distel

2. ידע שווה כוח

לפעמים הסיפור שלכם לבדו לא יחזיק כתבה שלמה. אם תוסיפו להצעה לכתבה מרואיינים נוספים כדוגמת קולגות שעברו את אותו התהליך, תוכלו ליצור מגמה רחבה או רלוונטיות גדולה יותר לסיפור שלכם. המשמעות של זה היא שתצטרכו לחלוק במה אחת עם המתחרים שלכם. בנוסף, אם יש בידיכם ידע ונתונים מתאימים לנושא הכתבה, שתפו אותם עם הכתב. זה עשוי ״לסגור״ את המכירה של הסיפור.

3. מערכת יחסים

בכל פנייה לכתב חשוב מאוד לשמור על כנות. זה מובן שהם רוצים להיות הראשונים לפרסם את הסיפור. אך במידה וזה אינו המקרה, ציינו זאת בפניהם. גם אם הכתבה פורסמה כבר בכלי תקשורת אחר, זה יעזור לכם לנהל מערכת יחסים מקצועית ואיכותית עם העיתונאי.

4. בלעדיות

חלק גדול מהכתבים רוצים בלעדיות על הנושאים שהם כותבים עליהם. תנו בלעדיות, אך הגדירו מראש את החוקים והכללים. כשאתם מתחייבים לבלעדיות, זה אומר שיש סבירות גבוה מאוד שהכתבה אכן תתפרסם. זה בדיוק המקום להגדיר את סוג הקרדיט שאתם רוצים על הכתבה ולהציע מרואיינים מטעמכם. ודאו כי הקרדיט ניתן בצורה מדויקת וללא שגיאות. בנוסף, כדאי לדעת, התחייבות לבלעדיות פירושה התחייבות לפרסום ראשון בכלי תקשורת אחד. יחד עם זאת, ישנם מצבים רבים בהם הסיפור שלכם מספיק מעניין, כך שבערוצים שונים יבקשו או יהיו מעוניינים לעשות "פולואו אפ" ולראיין אתכם או להמשיך ולחקור את הנושא מזווית אחרת. היערכו לכך, והחליטו מראש מה המקומות הבאים בהם היה מתאים לקדם את הסיפור שלכם מבחינת חשיפה לקהלי יעד, למקבלי החלטות, לתורמים, משקיעים ועוד.

5. הודעה לעיתונות

מצד אחד, הודעה לעיתונות כותבים אנשים מנוסים שעושים את זה הרבה זמן, מצד שני, אם החלטתם שאתם מקדמים את העסק שלכם בעצמכם, כדאי להשקיע עוד קצת מאמץ, לחפש הודעה לעיתונות דוגמה וללמוד איך כותבים הודעה לעיתונות כזו שתתפוס את תשומת לבו של הכתב ותוציא את הכתבה שלכם מן הכוח אל הפועל. יש לכם שניות בודדות לתפוס את תשומת לבו של הכתב עם הצעה משכנעת. פיתחו את ההודעה עם כותרת מעניינת שתיתן הצצה לתוכן ההודעה. כתבו כבר בהתחלה מה חדש בסיפור שלכם. אל תשמרו את הפאנצ' לסוף. אם ההודעה שלכם תהייה משעממת, הכתב בכלל לא יקרא יותר מכמה משפטים וההזדמנות שלכם תתפספס. הודעה טובה תחסוך לעיתונאי את עבודת התחקיר ועל כן תעלה את הסיכויים להתפרסם. ודאו שהמידע שאתם מעבירים אמין, מדויק ובדוק.

להמשך קריאה:

האם עסקים קטנים צריכים יחסי ציבור?

יחסי ציבור, תוכן ודיגיטל – שילוב מנצח

ואם אתם חושבים שכל זה לא בשבילכם ומעדיפים לתת למומחים לעשות את שלהם, צרו קשר לשיחת ייעוץ ללא תשלום

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!