חוקי האנטרופיה

"There is no problem so bad you can't make it worse" אמר האסטרונאוט הקנדי כריס הדפילד שראה אי סדר אחד או שניים בימי חייו. האמרה שלו אמנם לא נאמרה בהקשר של חוקי האנטרופיה (Entropy) אבל היא מתאימה כדי לתאר מה זה בכלל.

אנטרופיה, מונח ממספר תחומים מדעיים והחוק השלישי בתרמודינמיקה, מתאר מצב שבו דברים בטבע ובמערכות תמיד נוטים לכיוון של כאוס והתפרקות. המונח מוצא את ביטויו בשלל מצבים הקשורים לפיזיקה, כימיה, סטטיסטיקה חישובית ועוד, מאתגר את התפיסה שהכל נשאר כשהיה וקובע כי מערכות מורכבות מזדקנות, נפגמות ונחלשות וכדי שימשיכו לפעול יש לחזק ולחדש אותן. המתמטיקאי האמריקאי, מייסד תחום הקיברנטיקה, נורברט וינר, הגדיר אנטרופיה כ״נטייתו של הטבע להשחית את המאורגן ולהרוס כל מה שהוא בעל משמעות״.

תורות כמו מערכות מורכבות, מנהל עסקים ואסטרטגיה שואלות את המונח הזה ועושות בו שימוש כדי לתאר מצב של כאוס תמידי שרק הולך ומתגבר. רוצים דוגמה?

כשסטיב ג׳ובס פיתח את מחשב המק הראשון בשנות ה-80׳, לא התכוון לנצח את המתחרים, אלא ״לשנות את העולם״ וזה בדיוק מה שהוא עשה. המוצרים והטכנולוגיות שפיתח אחר כך בטלפונים הניידים חיסלו חברות טלפונים כמו נוקיה שהתבססה על טכנולוגיה שונה לגמרי, הוא שיבש את תעשיית המוסיקה עם ה-iPod הראשון וחנות המוסיקה itunes, את תעשיית הצילום, הניווט, המשחקים, הבידור, השעונים, היומנים, יצרני הפנסים, כל אלה ועוד היו פעם תעשיות או מוצרים מצליחים. היום לא נותר מהם הרבה.

דבר דומה קורה כיום לתעשיית כלי הרכב שהופכת לחשמלית ואוטונומית ומאיימת על המשך קיומם של תחומים כמו ביטוחי הרכב, מגרשי חניה, עולם העבודה ועוד תעשיות שיצטרכו לחשב את דרכן מחדש.

בימים של אנטרופיה כלכלית, חברתית ופוליטית – לאן אתם חושבים שהדברים יכולים להתפתח? שתפו בתגובות!

entropy

לכל ארגון או חברה צרכים שונים ומגוונים ונשמח להשיב לפניות שלכם במייל או בשיחת ייעוץ ללא עלות: השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!