הפרדוקס השיווקי: איך משווקים שיווק?

Getting your Trinity Audio player ready...

איך משווקים סוכנות שיווק? איך יוצאים מהלופ הזה של למכור שיווק לאנשים שלא ממש מבינים שיווק לעומק אבל יודעים שהם רוצים למכור/לגייס כסף/לגייס עובדים/להביא תרומות וכן הלאה? האם מציגים את כל היכולות של המשרד ואנשיו ברשימת מכולת כזאת, או אולי אורזים את השירותים בכותרות בסגנון, ״שיווק דיגיטלי״, ״יחסי ציבור״ , ״אסטרטגיה שיווקית״ וכדומה?

שיווק הוא גם תחום כזה מאוד אינטואיטיבי לאלה בינינו שמבינים את נפש האדם ויודעים להתחבר לחוויה שעוברת על הלקוחות של הלקוחות שלנו, ותחום לא סדור ומבולגן לאלה שפועלים לפי סדרה של כללים רציונאליים, הם לא מבינים או מתחברים לתחושות ורגשות, רקעים ובגדול מתקשים לפעול בתוך ה״כאוס״ הזה. מצד שני, מאז פריצת הרשתות החברתיות לחיינו ואיתם הקמפיינים הממומנים, אנשי שיווק חייבים גם לפעול בסביבה מאורגנת ומוטת דאטה ומדידות, וזהו עוד אתגר. לא פעם קורה לי שאני משוחחת עם אנשי שיווק ופרסום ותיקים שההבנה שלהם ב״עולם החדש״ הזה לא קיימת כמעט, אבל הם לא משנים את צורת העבודה וקבלת ההחלטות שלהם, ומשפיעים, ללא ספק, על התוצאות של הקמפיינים שלהם ושל הלקוחות שלהם.

marketing

ויש המון צורות ושיטות שיווק: יש שיווק סטנדרטי, כזה שכולם עושים.

יש שיווק אגרסיבי שמושקע בו הרבה כסף בדרך כלל לתקופה קצרה יחסית.

יש שיווק מפה לאוזן, וגם של אלה שלא מאמינים בשיווק וזה עבד להם ככה עד היום ומה פתאום שהם יתחילו לעשות דברים אחרת.

יש שיווק מפתיע – כזה שמשאיר לכם בלונים מוקדם בבוקר על כל הרכבים בשכונה ואיש לא יודע מה עומד מאחוריו עד לסוף היום כשבמהדורת החדשות מדווחים על הקמפיין החדש של…

יש שיווק של ״רק היום! רק היום!״ ושיווק של ״אם זאתי לובשת את זה, גם אני חייבת!״
יש שיווק של, ״אני ממש ביישנית ואף פעם לא מצטלמת אבל הפעם יצא לי כל כך מוצלח שאני חייבת לשתף אתכן״.

בקיצור, יש המון סוגי שיווק, כל סוג שיווק מתאים לקהלי יעד שונים ולמוצרים שונים. איך יודעים מה לבחור והאם להקשיב לאיש השיווק שמולך? מה הוא כבר יודע… אתה מכיר את העסק כבר מאה שנה ומכיר אל הלקוחות שלך ומה הם אוהבים ובמיוחד מה הם לא אוהבים ואיך בדיוק הוא יבין את זה ביום או שבוע או חודש או שנה?

אז קבלו כמה עצות זהב שאני אספתי לאורך השנים והוסיפו גם את שלכם.ן, כדי שכולנו נשתפר:

  1. הלקוח במרכז, לא אנחנו – רוצים למכור משהו למישהו? השקיעו את הזמן הדרוש כדי להכיר את קהל היעד כדי לא לבזבז את ההזדמנות בפנייה לא מדויקת. אם הבאתם את הלקוח הפוטנציאלי עד אליכם, אל תתמקדו בכם ובכמה אתם מהממים ומוכשרים, תתמקדו בלקוח, בכאבים ובצרכים שלו. פחות – ״הסוכנות שתעיף אתכם לחלל״, יותר ״ברור שאתם בדרך לחלל, תנו לנו להצטרף אליכם למסע המטורף הזה!״
  2. הפכו את הנכסים הדיגיטליים שלכם לנכסים מניבים – השקיעו את הזמן והכסף בהקמת הנכסים הדיגיטליים שלכם בצורה טובה ואפקטיבית! אי אפשר להקים עסק יציב בפייסבוק ובאינסטגרם. פשוט אי אפשר. בוקר אחד אתם תתעוררו ותגלו שנחסמתם, שפרצו לכם, שחסמו אתכם – וזהו, כל העבודה הקשה שלכם ירדה לטמיון! השקיעו את הזמן והכסף בהקמת אתר אינטרנט והשקיעו את המאמץ בדיוק וטיוב שלו: מערכת סליקה, טקסטים טובים ומעניינים, אימאג׳ים רלוונטיים, מילות חיפוש רלוונטיות, המרה שמחוברת היטב לגוגל אנליטיקס כדי שתוכלו לקבל דאטה מדויקת על הפעילות שלכם באונליין, להפיק ממנה מסקנות ולהשתפר!
  3. ניוזלטר זה הכי אין! כמה פעמים שמעתי, ״באמת, אנשים קוראים את זה…?״ וכמה פעמים עניתי, ״זה לא מה שחשוב, מה שחשוב, זה שלפחות פעם בחודש אתם מבקרים בתיבת המייל הפרטית של לקוח פוטנציאלי כזה או אחר, והוא מבלה לפחות כמה שניות במחשבה עליכם. זה יכול להיות רק כדי למחוק את הניוזלטר או במקרה הטוב יותר, ממש לקרוא או לרפרף על כותרות הניוזלטר. למה זה כל כך חשוב? כי כשהם יחפשו שירות כמו זה שאתם מציעים, אתם תעלו להם באופן טבעי בראש ואם הם יריצו חיפוש בתיבת המייל, בטוח שאחד ישן כזה יצוץ ויאפשר חיבור אליכם. קוראים לזה, back of mind. תקפידו להיות שם כל הזמן.
  4. דאטה – אולי זה נראה לכם טריוויאלי שלקוח מבצע אצלכם רכישה פעם בחודש אבל מכל דאטה שמגיעה בכמות גדולה אפשר לגזור תובנות עסקיות שעשויות לשפר את ההיבט העסקי של החברה. אם יש לכם מידע רחב על הלקוחות שלכם, על דרכי הפעולה שלהם, זמני הפעילות שלהם ועוד – זה יכול להיות שווה כסף, לכם או למישהו אחר (וגם אז, לכם). השקיעו באיסוף הדאטה הזה, ניתוח שלו ובמחשבה עליו.
  5. השקיעו בתוכן איכותי – אל תזלזלו בלקוחות שלכם. הם ראויים ליותר מטקסטים גנריים ותמונות מבנק תמונות. השקיעו באזור הזה בצורה שמתאימה לכם. זה יכול להיות חשיפה חכמה של חוויית המוצר שלכם באמצעות סרטונים או אפילו משפיענים שמדויקים לכם ולצרכים שלכם.
  6. אם לא תשקיעו, תשקעו – אתם רוצים שיידעו עליכם, אבל שיווק טוב הוא תמיד נגזרת של הכסף שאתם מוכנים להשקיע. לא תשקיעו, לא תצליחו לשווק ולא תצליחו למכור יותר ממה שאתם מוכרים כרגע וגם הכרגע הזה הוא זמני, כי אם לא מטפחים ומשמרים את מה שיש עכשיו, גם זה יתמוסס וייעלם. השקיעו בלמידה שיווקית או שכרו את שירותיהם של אנשי מקצוע מתאימים. וגם אחרי שגייסתם את אותם אנשי מקצוע, אל תנטשו אותם להתמודד לבד עם העסק שלכם. הרי אמרתם, אף אחד לא מכיר את העסק כמוכם ולאף אחד גם לא יהיה אכפת ממנו כמוכם – אז תחנכו ותשקיעו באנשים שלקחתם, הם יחזירו את ההשקעה בהם אם תעשו את זה בצורה מכובדת ומאפשרת ויסייעו לכם להגדיל את החברה שלכם.
  7. תפתיעו! מדי פעם, נערו את הספינה והפתיעו את הקליינטים שלכם, את ציבור העוקבים שלכם, תעשו משהו אחר שעוד לא עשיתם כדי לרענן ולהביא אנרגיות חדשות וגם כדי לשדר לקהל הקיים שלכם שהם לא מובנים מאליו, שאתם חושבים עליו ורוצים באמת שהוא ייהנה מהמוצרים שלכם.

אני יודעת שאתם לא אוהבים להגיב והיום אף אחד לא מגיב כמעט אם זה לא טקסט פוליטי, אבל אני ממש אשמח לשמוע את ״עצות הזהב״ השיווקיות שלכם, על מה שאתם למדתם ונכתב אצלכם בדם.

צריכים חברה שתעזור לכם בהקמה וניהול מערך השיווק שלכם? השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם!


דברו איתנו על אסטרטגיה, יחסי ציבור ודיגיטל!
השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם


רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!