דו״ח שנתי – מי צריך את זה?

פורסם במקור ב- 26.12.2022 | עודכן לאחרונה ב-28.12.2023

זה נשמע כמו הדבר הכי כבד בעולם, ומעלה אסוציאציות של רואי חשבון, אבל דו״ח שנתי הוא המוצר השיווקי הכי חשוב שתוכל לייצר עבור הארגון שלך! דו״ח שנתי הוא מסמך בן 2-3 עמודים, שבו בטקסט קצר ומספר קטן של תמונות, גרפים או אינפוגרפיקה, אתם מציגים את הסיפור של הארגון שלכם בשנה האחרונה. דו״ח שיווקי טוב מספר את הסיפור של הארגון בצורה ממוקדת, אינטליגנטית, תמציתית ומרתקת. איך עושים את זה נכון?

בעקבות הביקוש מהקהל, תבנית לדו״ח שנתי מתנה מאיתנו! קבלו מאיתנו מצגת מעוצבת לסיכום שנת הפעילות והצעות פרקטיות לפוסטים מסכמים😇







אז הנה 5 צעדים שיעזרו לכם לבנות את המוצר הלוהט הזה!

לברור את המוץ מן התבן

הרבה מנהלים שנשאלים על הארגון שלהם, מתחילים לספר על הבעיה שאותה הם מנסים לפתור בעולם. הם עשויים לגלוש לכל התחום בו הם פועלים, ולתאר את האקו-סיסטם שלהם. זאת טעות! כי לרוב, התורמים או המשקיעים שלהם, מכירים את הבעיה, ומבינים את הצורך בפתרון. הם מתלבטים לגבי הערך של התרומה או ההשקעה הכספית שלהם בתחום הספציפי שכבר קרוב ללבם. קחו למשל חיילים בודדים – התורם לא ישאל את עצמו למה צריך לעזור להם, אלא איזו עמותה תעשה את העבודה הכי טובה עבור החיילים הבודדים ואיפה השקל שלהם יגיע באופן מלא לחייל, ולא יתבזבז על מינהלות לא חשובות.

זה נכון גם לחברות. הלקוח כבר החליט שהוא צריך לקנות סוודר חדש, או לחילופין, להחליף את מערכת הסליקה הארגונית שלו. אבל איפה הוא יחליט להשקיע את הכסף שלו, אצלכם או אצל המתחרים? זה מה שהדו״ח השנתי מבקש להאיר. למה אתם עושים את מה שאתם עושים בצורה הטובה ביותר.

איך עושים את זה? ככל שתהיו ממוקדים יותר, כך הדברים יהיו ברורים. אל תנסו לספר הכל. תנסו לחשוב על המינימום אותו עליכם לספר. השאלות האלו יעזרו לך:

unicorn report

מה הסיפור שלך?

מה היה הסיפור של הארגון שלכם השנה? מה הדבר הכי בולט שקרה בו? מה הצלחתם לקדם השנה? בדו״ח השנתי אתם צריכים לספר את סיפור הארגון בשנה החולפת, את ההתפתחות המשמעותית שקרתה השנה, הדבר החשוב ביותר. ככל שתתמקדו יותר בחידושי השנה החולפת, ככה הצד השני יבין בצורה ברורה יותר את המוצר שלכם ואת הבעיה אותה אתם מנסים לפתור בעולם.

כמה?

נתונים מספריים יכולים להיות דבר מאוד משעמם ומציף, אבל! אם תבררו את הנתון האחד שמספר את הסיפור שלכם השנה, זה יכול להיות יהלום אמיתי! משפט אחד עוצמתי שמדגים בצורה ממוקדת ופשוטה את ההיקפים של הפעולה שלך.

סיפור אישי

סיפור אישי הוא תמיד מרגש ותמיד נוגע ללב. אל תהססו להשתמש בו, אבל היו רגישים למוטבים או ללקוחות שלכם. אל תשתמשו במצוקות שלהם כדי לקדם את עצמכם, וכמובן, בקשו מהם רשות לפרסם את סיפורם האישי. אחת הדרכים לעשות זאת היא להשתמש בציטוט קצר ותמציתי.

תמונה שווה אלף מילים

בדו״ח שנתי טוב שיהיו מספר דימויים ויזואליים; תמונות טובות הן תמונות שמספרות את הסיפור הייחודי שלכם. השאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם הן – האם התבוננות בתמונה מוסיפה לצופה מידע על הארגון? האם היא מרגשת? האם היא מביאה ערך מוסף? במידה והתשובות לשאלות האלה חיוביות, אתם בכיוון הנכון. אם התמונה שלכם יכולה לייצג כל ארגון אחר – תמשיכו לחפש במאגרי התמונות או אפילו ביימו תמונה שמעבירה מסר מדויק. כשאנו אומרים תמונה, אנו בהחלט מתכוונים גם לאינפוגרפיקה; כזו שמעבירה מסר חד, נתונים משכנעים או מספרת בתמציתיות את סיפור הארגון.

שימו את עצמכם בצל

בדו״ח השנתי אתם לא העיקר. ההתייעלות הארגונית שלכם לא מעניינת את התורמים, המשקיעים או הלקוחות שלכם. אתם בסה"כ משמשים צינור עבורם, לממש את מה שהם רוצים לחולל בעולם. מי שחשוב הוא המוטב של העמותה או הארגון שלכם או הלקוח של העסק שלכם. לפעמים זה קשה, כי אתם יודעים כמה עבודה קשה השקעתם וכמה אתם עובדים קשה עבור הצלחת הארגון, אבל כאמור, אתם כאן כדי לתת שירות למישהו אחר. והוא העיקר. לא אתם.

דוגמאות? בבקשה

קל לדבר אבל קשה יותר לבצע. הנה כמה דוגמאות שממחישות את העקרונות לעיל.

  • 52,000. זה מספר הארוחות החמות שסיפקנו השנה לחיילים בודדים. בזכותכם!
  • "בשנה הראשונה שלי בצבא, עברתי 12 דירות. כשהגעתי לבית של העמותה, הבנתי מה זה בית. בית זה מקום שבו מכינים לך מרק חם כשאתה חולה", ד׳. חיילת בודדה.
  • "חזרתי משבוע בשטח. כל החברים שלי דיברו על הקובה של אימא, ואני הגעתי הביתה ביום שישי אחר הצהריים ואכלתי פיתה מהפריזר", י׳. חייל בודד.

סיכום

מה עושים עם הדו״ח השנתי? את המוצר המעוצב שולחים לכלל התורמים, המשקיעים ובעלי העניין בארגון שלכם בסוף השנה, זה ברור. אך מעבר לכך, הדו״ח ישמש אתכם בכל השנה הבאה. בכל פגישה, נסיעת גיוס משאבים, הרצאה או מצגת. זה הסיפור שתרצו לפתוח בו את הצגת הארגון שלכם ואת הישגיה בשנה החולפת.

יש לכם דוגמה לדו״ח שנתי מעולה? שאלות לגבי יצירת הדוח השנתי שלכם? מעוניינים להתייעץ עם הצוות שלנו על המסרים הנכונים ביותר עבורכם? אל תהססו וצרו קשר!

כתבות נוספות שעשויות לעניין אתכם: איך להתכונן לראיון בתקשורת? 5 טיפים שיכינו אתכם לראיון העיתונאי הבא שלכם

זקוקים לעזרה נוספת? לשיחת ייעוץ ללא תשלום צרו קשר עכשיו!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!