אפקט ברברה סטרייסנד

מידע מתפשט מהר, מהר מאוד, וניסיונות לדכא אותו יכולים לעתים קרובות להוביל לתוצאות הפוכות. תופעה מסקרנת במיוחד היא ״אפקט סטרייסנד״ אפקט שזכה לשמו בשל אנקדוטה שהפכה מאז לסיפור אזהרה לארגונים השואפים לנהל את תדמיתם הציבורית.

ברברה סטרייסנד תמונת AI

השנה היא 2003. השחקנית האמריקאית הנודעת, ברברה סטרייסנד נתקלת בתמונה של אחוזתה במאליבו באתר המצלם את קו החוף של קליפורניה לטובת הציבור. במקום להבליג סטרייסנד ואנשיה פצחו בשורה של מהלכים משפטיים הדורשים את הסרתה של התמונה בטענה כי השחקנית קנאית לפרטיותה. באופו אבסורדי, למהלכים המשפטיים שננקטו דווקא עוררו עניין ציבורי שהגביר את התפוצה המקוונת של התמונה לממדים אסטרונומיים. לפני התביעה, התמונה המדוברת הייתה מעורפלת יחסית ואף אחד לא ממש ידע שמדובר באחוזה שבה היא מתגוררת; נסיונותיה לעצור את פרסום התמונה משכו עניין ציבורי ותקשורתי רב והגיעו למיליוני זוגות עיניים שאחרת לא היו נחשפים אליה. 

הבית של ברברה
Copyright (C) 2002 Kenneth & Gabrielle Adelman,
California Coastal Records Project

"אפקט סטרייסנד" משפיע גם על ארגונים המנווטים בעידן הדיגיטלי. חברות, ממשלות ואנשי ציבור עלולים למצוא עצמם נסחפים בזרם של תופעה זו ובניסיון לצמצם חשיפה הם עלולים רק להשיג את התוצאה ההפוכה. 


קחו, למשל, תאגיד העומד בפני ביקורות שליליות או דליפות מזיקות. באופן אינטואיטיבי הוא עשוי לנסות למחוק תוכן שלילי מהאינטרנט או לאתגר את מי שמפיץ אותו. עם זאת, תגובה כזו יכולה לאותת כי יש לארגון מה להסתיר. בתגובה, משתמשי מדיה חברתית, בלוגרים ועיתונאים עשויים להכפיל את מאמציהם לשתף את המידע, מתוך אמונה שהוא בעל חשיבות לציבור.

התופעה מדגישה גם את חשיבותה של תקשורת אסטרטגית וניהול מוניטין. ארגונים חייבים לנקוט משנה זהירות כאשר מטפלים בנושאים רגישים – מתוך הבנה ששקיפות היא לרוב פעולה בעלת ערך חיובי לעומת הסתרה. 

צריכים להתניע את השיווק של פרויקט מסוים? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!