אסטרטגיית תוכן לדיגיטל ולאונליין שלכם

איך לגבש אסטרטגיית תוכן לדיגיטל של חברה או ארגון? אילו שיקולים יש לקחת בחשבון? מה היתרונות והנכסים של הארגון שיכולים לשרת את המטרות שלו ויכולים להשתלב באסטרטגיה זו? שלושה צעדים לגיבוש אסטרטגיית תוכן לדיגיטל ולאונליין ומקרה לקוח אחד לדוגמה.

איך הגענו עד הלום?

המהפכה הדיגיטלית היא אחת המהפכות הקולוסאליות והטוטאליות שעוברות על האנושות. ייחודה הוא בשינוי תשתיות המידע והתקשורת. תחילתו של התהליך הייתה בהנגשת השימוש במחשבים לציבור הרחב על ידיי מערכות הפעלה ויזואליות, מה שהפך כל פריט מידע קיים לזמין באמצעות מנועי חיפוש כלליים או ייעודיים.  

המהפכה הדיגיטלית הסתמכה והתפשטה בעזרת התפתחות המחשוב, אך לא פחות מכך הושפעה מהתפתחות האינטרנט. מה שהתחיל כרשת תקשורת צבאית ולאחר מכן אקדמאית, הפך לנחלת הכלל. הרשתות החברתיות ואפליקציות המסרים המיידיים, שהתפתחו בעשרים השנים האחרונות במהירות אדירה שקשה היה לדמיין או לצפות, האיצו גם הן את התפתחות הדיגיטל. המכשירים החכמים (טלפונים, מחשבים, טאבלטים, שעונים ועוד) הפכו את הדיגיטל לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום. 

משרד עתידני עם רובוט

ההזדמנות של עידן הדיגיטל

מגפת הקורונה השתלטה על חיינו, עיצבה אותם מחדש כמעט בכל היבט והאיצה משמעותית את התקדמות המהפכה הדיגיטלית. המעבר החד והפתאומי לפעילות במרחבים וירטואליים ניפץ את רובם של המודלים העסקיים ותעשיות שלמות נאלצו להשתנות.  

אלו שהשכילו להבין את השינוי במהרה והגבירו משמעותית את הנראות הדיגיטלית שלהם, לא רק ששרדו את תקופת אי-הוודאות העסקית-כלכלית אלא אף הצליחו למנף אותה לגדילה והתרחבות, שאולי לא היו מתרחשות בלעדי המעבר לדיגיטל והמיתוג המחודש, שהותאם למציאות שהשתנתה.  

עסקים וארגונים הבינו שיתרונו של המרחב הדיגיטלי בכך שהוא מאפשר להם להסיר חסמים, בעיקר פיזיים, ולהגיע כך ליותר שווקים ולקוחות. ממשלת ישראל זיהתה גם היא את חשיבותו העצומה של עולם הדיגיטל בכך שמצאה לנכון להקים את "משרד הדיגיטל הלאומי", שמתנהל כיום כמערך הדיגיטל הלאומי תחת משרד הכלכלה והתעשייה.  

תוכן בדיגיטל, מה זה אומר?

כיום יותר מתמיד ברור שתוכן בדיגיטל עשוי לשמש מקפצה גבוהה במיוחד לכל עסק או ארגון. האמירה "אם אתה לא שם אתה לא קיים" בהקשר של נראות דיגיטלית היא לא קלישאה אלא מציאות. יכולת העברת המידע, שיתופו ואפשרויות ההשפעה הבלתי נדלות על מגוון קהלים (לקוחות קיימים ופוטנציאליים), נמצאים בהישג יד וישימים בזכות הדיגיטל.  

התוכן הדיגיטלי של הארגון הוא כרטיס הביקור שלו. הצרכנים כיום בררניים וממוקדים. עסק שאין לו נראות דיגיטלית באחת מהפלטפורמות הרלוונטיות, עלול לעורר חשד בקרב הלקוחות הפוטנציאליים, ובכל מקרה, נקודת הפתיחה השיווקית שלו לרוב תהיה נמוכה יותר.  

תעבורת המידע הדיגיטלי, תוכן ודימויים, היא אינסופית. משום כך, החשיבה והתכנון כיצד לתפוס את תשומת הלב של המתעניינים צריכה להיות ממוקדת, מדויקת ולפעול בו זמנית על הבחירות המודעות והלא-מודעות של הלקוח.  

גיבוש אסטרטגיית תוכן

מסע הצרכן.ית מורכב מאלמנטים, שחלקם ידועים ומוכרים ואת חלקם יש לצפות. אסטרטגיית תוכן דיגיטלי צריכה להתמקד בשלוש שאלות עיקריות, אותן כל בעל.ת עסק או ראש.ת ארגון צריך לשאול את עצמו:  

  • מה היתרון הדיגיטלי של הארגון או העסק שלך, שיאפשר לך להגיע לתודעה של הלקוחות? 
  • מהן ההזדמנויות הדיגיטליות העומדות בפניך כמנהל.ת ומוביל.ת הארגון? 
  • האם המודל העסקי של הארגון שלך, כולל בתוכו תכנית התפתחות דיגיטלית ארוכת טווח? 

מקרה לקוח:

ממש סמוך לפרוץ הקורונה אל חיינו הגיע למשרד טלפון מחברה שמתעסקת בהפצת מוצרי קוסמטיקה לשיער. הלקוח, איש נחוש וחרוץ, הקים חברה המחברת בין לקוחות למוצרים איכותיים הנמכרים בדרך כלל ברשתות הפארם במחירים גבוהים ואחידים. הוא זיהה את הפוטנציאל וחשב שהוא יכול לתת הצעת ערך טובה יותר. הוא הקים אתר מכירות שעבד לא רע, עם משלוחים וחוויית קנייה שמשאירה אצל הלקוחות רושם חיובי ונעים. גם הכנסות החברה היו טובות ויציבות אבל טווח הרווח לא היה גדול מספיק. הוא שאל את עצמו, לאן אני יכול להתפתח מהמקום הזה? האם כל המערך הזה שהקמתי (מחסן גדול במרכז הארץ, עובדים, תשתיות, שיווק) ושעולה לי בהלוואות גדולות מאוד שלקחתי, שווה לי את המאמץ? 

אחרי שנפגשנו וסקרנו ביחד את איכות הנכסים הדיגיטליים של הלקוח, הגענו למסקנה שעל מנת להגיע לקהלי יעד חדשים, הדומים ללקוחות הטובים הקיימים, יש להשקיע ביצירת תוכן שעונה על שאלות שמטרידות אותם. כשניסינו ללמוד על הלקוחות האידיאליים של החברה, גילינו, למשל, שלקוחות רבים של החברה מוטרדים מאוד מנשירת שיער או פיגמנטציה ומחפשים פתרונות לבעיה אונליין.

מיפינו את השאלות המרכזיות שעלו מקרב הלקוחות והתיישבנו לכתוב, לצלם ולערוף ללקוח תוכן איכותי ואמיתי, שהתבסס על ראיונות עם מומחים. הכתבות וקטעי הווידיאו שיצרנו ענו על שאלות שהטרידו את הלקוחות בצורה אותנטית. לא תמיד ההמלצה היתה להיעזר בתכשירים קוסמטיים, אבל הערך שהלקוחות קיבלו איפשר להם להגיע לשורש הבעיה שסבלו ממנה, להבין את הסיבות והנסיבות ואת האפשרויות לטיפול שעמדו בפניהם. 

לא תמיד הובלנו את הלקוח לרכישת מוצר באופן מיידי לאחר נחיתה בכתבה הרלוונטית, אבל מה שהיה מדהים הוא שכשאותם לקוחות כן ביקשו לרכוש מוצר לשיער לפנים או לגוף, הם תייגו לעצמם את הלקוח כמקום שהם סומכים עליו ואף רוצים לפרגן לו על הערך שהעניק להם כשהיו זקוקים לעזרה, והם ביצעו את הרכישה דרכו, גם כשהמחיר שלו היה דומה למחיר בשאר השוק. כמובן שדאגנו להישאר בתודעת הלקוח עד לרכישה באמצעות קמפיינים של רטרגטינג ומבצעים, שליחת ניוזלטרים איכותיים, כתבות בתקשורת ועבודה עם משפיענים מוערכים.

בשיחות המיקוד שערכנו עם לקוחות לפני ואחרי שהאסטרטגיה הנבחרת יצאה לדרך, גילינו כי אסטרטגיית התוכן שביצענו יצרה אצל הלקוחות תחושה חיובית כלפי המותג של הלקוח המתבטאת בביצוע רכישות חוזרות, המלצה לחברים ומכרים על שירותי הלקוח ואף עניין בניוזלטר השבועי שיצרנו ללקוח.  

לכאורה ללקוח לא הייתה סיבה לבחור באסטרטגיה של ראיונות עם מומחים. הרי הוא לא מכון מחקר או מרכז אקדמי, אבל הוא כן מחזיק במגוון רחב של מוצרים. ההבנה הזו שהוא אינו מחויב לקדם מוצר ספציפי לנשירת שיער או לפיגמנטציה הביאה אותנו לחשוב שהוא יכול לחזק את עמדת המומחיות שלו על ידי זה שיחקור את הסיבות לתופעות קוסמטיות כאלה או אחרות ואת הפתרונות להם. את ההחלטה מה לקנות, השארנו ללקוח.

זקוקים לעזרה בגיבוש אסטרטגיית דיגיטל מתאימה לארגון / חברה שלכם? צרו קשר עכשיו

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!