אסטרטגיה שיווקית- המדריך למנהלת השיווק המתחילה וגם למנהל

אתם צריכים או רוצים לייצר תכנית אסטרטגיה שיווקית לארגון. אבל איפה מתחילים? הנה מה שאתם צריכים לקחת בחשבון לפני שאתם מייצרים את תכנית האסטרטגיה השיווקית הראשונה שלכם:

הגעתם לתפקיד הנכסף הזה שכל כך רציתם, מוניתם להיות מנהלי השיווק של חברה, עמותה, או ארגון – מזל טוב! זוהי אבן דרך חשובה בקריירה שלכם וממש לא התחנה האחרונה, ואם תדעו מה אתם עושים ואיך להשיג את המטרות הארגוניות, תצליחו גם לגבש לעצמכם מסלול ייחודי ומספק. ובחזרה להווה: מעבר לשוטף ולאג'נדה שאולי ירשתם קיבלתם בירושה, אתם צריכים או רוצים לייצר תכנית אסטרטגיה שיווקית לארגון. אבל איפה מתחילים? הנה מה שאתם צריכים לקחת בחשבון לפני שאתם מייצרים את התכנית האסטרטגית הראשונה שלכם:

astronaut bueprint
  1. מטרות – בין אם אתם חדשים בארגון ובין אם צמחתם בו ואתם מכירים אותו כמו את כף ידכם, אתם חייבים לכתוב לעצמכם בצורה ברורה וכדאי גם במקום נגיש – מה הן המטרות של הארגון ומה החזון שלאורו הוא פועל. אם מעולם השניים האלה לא הוגדרו בארגון, נצלו את ההזדמנות כדי לייצר שיח סביב הסוגיות האלה. ניתן להיעזר באנשי מקצוע שיכולים לסייע לכם להגיע אל ההגדרות האלה בצורה יעילה ומבלי להתברבר. ברגע שאלה יוגדרו ויהיו ברורים לכם, תוכלו לנסח את המטרות של המחלקה שלכם.
    אם, למשל, אתם עובדים במוסד אקדמי המציע לציבור מספר אפשרויות לתואר שני, הרי שהמטרות שלכם בוודאי יגזרו מהמשימה של הארגון והיא למלא את תכניות הלימוד, להגביר חשיפה למותג שלכם ולייצר הזדהות עם המותג שלכם בקרב קהלים מסוימים.
  2. קהלי היעד – מי הם קהלי היעד שלכם? אל תגידו כולם, כי בשיווק אין דבר כזה. לאף חברה אין תקציב בלתי מוגבל כזה שיאפשר לה לדבר עם כולם ולהתאים את המסרים שלה לכולם. זה גם לא נכון ולא ריאלי. ככל שתבינו טוב יותר מי הם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, איפה הם מסתובבים, מה המאפיינים שלהם, כמה כסף הם מרוויחים, איזה סוג הוצאות יש להם, מתי הם מוציאים כסף ובאילו פלטפורמות – ועוד ועוד – ככה תעשו שיווק טוב ומדויק יותר.
    השקיעו זמן בלמידת הלקוחות האולטימטיביים שלכם, אלו שהייתם רוצים יותר כמותם, שבו איתם לשיחות רקע, נסו להבין מאיפה הם מגיעים, למה המוצר שלכם מתאים להם, איך הם משתמשים במוצר שלכם, מה לא עובד להם במוצר וכדומה. ככל שתדעו להשיב על כל השאלות שעולות מנקודת המבט של הלקוחות שלכם, ככה תמכרו טוב יותר.
  3. תקציב – קבעו מראש מה התקציב שאתם רוצים לשים בשיווק בחודש ועדיף לאורך כל השנה. רוב החברות הגדולות מתחילות לעבוד על תקציב לשנה הבאה באזור אוקטובר. נתוני המכירות, השיווק והרווח זורמים אליהם מהמחלקות הפיננסיות בתקופה הזו של השנה, מנהלי השיווק מתבקשים לעבד את הנתונים, להשוות לשנים קודמות, לייצר תחזית לשנים הבאות ובייחוד לשנה הבאה. בחברות מסחריות תמיד ישנו גם הצורך להתעלות על מה שנעשה בשנים קודמות.
    עסקים וארגונים שלא יקצו מראש תקציב לשיווק ויבנו את כל מאמצי המכירות שלהם על קליינטורה ׳מפה לאוזן׳ ומה שהיה הוא מה שיהיה, ימצאו את עצמם יום אחד כשמישהו הזיז את הגבינה שלהם. יכול להיות שהאסטרטגיה הזו תעבוד לתקופה, אבל היא לא יכולה להחזיק לאורך זמן. כן, גם אם אתם מותג או מוסד ותיק.
    קבלו תקציב וחלקו אותו לפי הגאנט השנתי של פעילות הארגון שלכם – כמה כסף יוקצה ליצירת התוכן, לרכישת המדיה, לקמפיינים הממומנים וליחסי הציבור. כשתהייה לכם מפת דרכים לחלוקת הכסף שהוקצה לכם, תוכלו לקבל את יתר ההחלטות ביתר קלות.
  4. מגבלות וקווים מנחים – לכל ארגון יש את הקווים האדומים, המגבלות, הדברים שאי אפשר לומר בפרהסיה ושאסור שייצאו החוצה. כמנהלי שיווק חדשים, אתם חייבים להשקיע זמן בלמידה של המגבלות האלה והקווים המנחים ולראות מה בגדר "ייהרג ובל יעבור" ומה "תם זמנו" ויש מקום לשינויו ועדכונו. נכון, יש מידעים וניסיון שתרכשו רק עם הזמן ואת הזמן אי אפשר להאיץ, אבל כן ניתן להיות חכמים. ניתן לשבת לשיחות רקע עם קודמכם בתפקיד, עם בעלי החברה, לקוחות, מתחרים וכדומה. ניתן לקרוא ולהכיר את מה שנעשה עד שאתם הגעתם, כדאי גם להפנים את המידע שאספתם ולהניח שדברים התבצעו בצורה מסוימת מסיבות מסוימות ושלא אתם המצאתם את הגלגל. היו צנועים והקדישו זמן ללמידה והפנמה.
  5. יעדים – ארגונים רבים פועלים בלי יעד מדיד. הם פשוט פועלים בהסתמך על מה שהיה בעבר. קיום אירוע, גיוס כספים, הרשמה, דיון בנושא שעל סדר היום, מכירה ועוד ועוד דוגמאות. כדי שגם לכם וגם למנהלים שלכם יהיה קל להעריך את העשייה שלכם – קיבעו יעדים מוגדרים וודאו ששני הצדדים מודעים אליהם. זה קצת מפחיד להציב יעד כי זה אומר שגם צריך להגיע אליו, אבל בלי יעד אתם נתונים לביקורת שאינה מבוססת. כשיש יעד מדיד, גם כשאתם לא עומדים בו למרות שעשיתם עבודה טובה או מאומצת או גם וגם, אתם עדיין יכולים להסביר מה השתבש – אולי תקופה כלכלית מסובכת, אולי הערמת קשיים של מערכות הקידום הממומן, אולי מחסור בכוח אדם, אולי כשל במכירות, יהיה לכם ולממונים עליכם קל יותר להסתכל על המצב ולקבל החלטות שאינן קשורות דווקא לטיב העבודה שעשיתם.
  6. מתחרים – הקדישו זמן ללמוד ולהכיר את המתחרים שלכם. מנהל שיווק או מנהלת שיווק שיושבים במשרד שלהם ואומרים שאין למוצר שלהם מתחרים, שזה לא רלוונטי להם, שהם מציעים משהו מיוחד – עומדים לפגוש קיר בקרוב וזה לא הולך להיות נעים.
    כדי להימנע מהקיר הזה, כדאי לשבת ולחשוב מי מציע מוצר דומה או זהה לשלכם, אם אין מוצר כמו שלכם, איזה מוצרים יש בסביבה של הפתרון שאתם מציעים. גלו מי הארגונים או החברות האלה, מי עומד בראשם, מה התקציב שלהם, לאיזה קהלי יעד הם מכוונים, מה התקציב השיווקי שלהם, מה המגבלות והקווים המנחים שלהם (למשל, כשרות, נגישות, מחיר, שפה ועוד). השתמשו במידע הזה כדי להבין איך כדאי לכם לחלק את התקציב שלכם, אולי יש קהל יעד בתוך קהל היעד הרחב יותר שאתם מתאימים לו והוא מתאים לכם כמו כפפה? כדאי לשים את המאמצים על הקהל הזה כדי להתבסס.

אלה כמובן רק כמה בסיכומו של דבר, ידע הוא כוח וככל שתאספו יותר מידע ותבינו טוב יותר מי הם השחקנים ומה הם רוצים להשיג, תוכלו לפעול בצורה טובה יותר ובהצלחה גדולה יותר בתפקיד שלכם.

astro

צריכים עזרה בגיבוש האסטרטגיה השיווקית שלכם? נשמח לסייע! צרו קשר עכשיו

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!