אנקדוטה- ״ביטחון פסיכולוגי״ בעבודה

פרופ׳ איימי אדמונסון מבית הספר לעסקים של הרווארד, חוקרת מזה שנים את סוגיית הביטחון הפסיכולוגי בעבודה כגורם מכריע ביצירת צוותים טובים ויעילים.

ציור של איש יושב על ספת הפסיכולוג

בשנות ה-90׳ כשעוד לא ידעה שנכונה לה קריירה מזהירה בתחום, איימי התבקשה לסייע במחקר שהתבצע במחלקות שונות בבתי חולים בבוסטון. בהתבוננות על עבודת הצוות במחלקות השונות היא שמה לב להתנהגות צוותית שונה בתכלית.
באחת ממחלקות הלב שהשתתפו בניסוי, היא זיהתה תפקוד צוותי מגובש מאוד. חברי המחלקה ניהלו מערכות יחסים לא פורמליות בתוך מקום העבודה, תמונות של הילדים והמשפחות שלהם היו חלק משטח המחלקה והתחושה הכללית היתה משפחתית.
במחלקה אורתופדית בבית חולים אחר, עבודת הצוות היתה פורמלית יותר, האחיות היו לבושות בצורה רשמית ולא בבגדי האחיות שאנו מכירים והעובדים וקהל המטופלים הונחו שלא להניח חפצים אישיים בשטחים הציבוריים.

איימי הניחה שבמחלקות שבהן הצוות מגובש ומשפחתי יותר, תהיינה תוצאות רפואיות טובות יותר ופחות טעויות בעבודה המקצועית. מה רבה היתה הפתעתה כשמצאה שהרבה יותר טעויות נרשמו דווקא בקרב הצוות המגובש.   

מבולבלת, היא חזרה ובדקה את הנתונים וכשלא הצליחה למצוא הסבר לתופעה, היא ניסחה שאלונים וביצעה שיחות עם הנחקרים בניסיון להבין את הסיבה לכך שיותר טעויות נרשמו דווקא בקרב הצוות החזק והמגובש.

מהר מאוד התברר לה שבצוות הלא מגובש תחושת הביטחון הפסיכולוגי הייתה נמוכה ועובדים נענשו על ביצוע טעויות ולא תוגמלו על כנות, חשיפה ורצון לשיפור. לעומת זאת, בצוות המגובש, התברר שישנה אפשרות לטעות, לדווח ולתקן וזו הסיבה שחברי הקבוצה המגובש חשו בנוח להודות בטעויות שביצעו.

לכל ארגון או חברה צרכים שונים ומגוונים ונשמח להשיב לפניות שלכם במייל או בשיחת ייעוץ ללא עלות: השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!