אנקדוטה- העיקרון הפיטרי

מכירים את התחושה הזו שדווקא העובדים הלא מתאימים מתקדמים מהר יותר מהעובדים הטובים והמשקיענים? ובכן, מסתבר שזו לא רק תחושה. ״העיקרון הפיטרי״ הינה טענה מתחום הפסיכולוגיה הארגונית, לפיה עובד יקודם ויוזז מתפקידו כל זמן שהוא מבצע את תפקידו בהצלחה ו״ייתקע״ בסופו של דבר דווקא בתפקיד הראשון שלא יצליח בו.

איש מול סולם וברקע עננים

מה ההיגיון, אתם שואלים?  
אין באמת כוונת מכוון מאחורי המתודה הזו המאפיינת ארגונים היררכיים אלא יותר פרדוקס ניהולי. ארגונים שכאלה, מנתבים את כל עובדיהם דווקא אל עבר תפקידים שהם אינם מוכשרים לבצע.  

את העיקרון פרסם לורנס ג׳יי פיטר בשנת 1968 ואחר כך בספרו The Peter Principle, העוסק בבעיות המנהל בצורה מחויכת. ״העיקרון הפיטרי״ יוצא מנקודת הנחה כי עובדים מקודמים במהלך עיסוקם בארגון ועולים בדרגות הניהול על בסיס הצלחותיהם (אך כמעט ולעולם לא יקרה הפוך ומעמדם ישונמך). ההנחה השנייה עליה מבוסס העיקרון היא שכל שלב בהיררכיה הארגונית דורש כישורים אחרים. ואכן, עובד שכישוריו גבוהים, סיכוייו להתקדם גבוהים יותר. לאחר שהעובד מקנה לעצמו רמת כשירות גבוהה, הוא מקודם גם לתפקידים שכישוריו לאו דווקא מתאימים להם ושם דווקא הוא נתקע ומאמלל את העובדים שבאחריותו.  

ארגונים המנסים להתמודד עם התופעה יבקשו לקדם עובדים עם כישורים המתאימים לתפקיד אליו הם מקודמים. מה שאומר שרק עובדים מתאימים יקודמו ואילו אלה שעושים עבודה טובה אך עדיין לא מוכנים לקידום, יתוגמלו באמצעים חליפיים כמו שיפור בשכר או בתנאי העבודה. בנוסף, זה אומר גם שעל ארגונים כאלה מוטלת האחריות לטפח ולהכשיר את העובדים לתפקידים הבאים בצורה שתאפשר להם להמשיך להתקדם ולא להפוך לנושא מרכזי לשיחה בארוחת הצ

לכל ארגון או חברה צרכים שונים ומגוונים ונשמח להשיב לפניות שלכם במייל או בשיחת ייעוץ ללא עלות: השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם