איך להתכונן לראיון בתקשורת? 5 טיפים שיכינו אתכם לראיון העיתונאי הבא שלכם

ראיון בכלי התקשורת הפופולריים הוא אמצעי נהדר למיתוג ומיצוב האדם, העסק, הארגון, המוצר או הסיפור שנרצה לקדם. ראיון אורגני (ולא ממומן) מייצר אמינות אצל קהל הקוראים, הצופים או המאזינים ומקודם חזק יותר ע"י האלגוריתם של מנועי החיפוש. ראיון בכלי התקשורת ממצב אוטומטית את המרואיין כמומחה או בעל השפעה רק מכך שנבחר להתראיין ולהעביר מסר. יחד עם זאת, ראיון עם כתב או כתבת אובייקטיבים זו הזדמנות חד פעמית לייצר אימפקט ולעיתים אם לא עושים זאת נכון, לא רק שמאבדים את המומנטום, אלא גם עלולים להיכשל ולייצר תדמית לא רצויה. איך להתכונן לראיון בתקשורת? כל התשובות שאתם צריכים.

חמישה טיפים שיעזרו לכם להגיע לראיון העיתונאי הבא שלכם מוכנים:

1. הכנה – כתבו על דף 3 מסרים אותם תרצו להעביר בראיון לתקשורת. לא, אל תסתפקו באחד כי אתם עלולים לחזור עליו שוב ושוב ולשעמם את המראיין והמאזינים ואל תכתבו יותר מדי מסרים כי זה עלול להסיט את הנושא מהמקום הנכון. היו בקיאים בכל מרכיבי המסר שלכם כדי שתוכלו לתת תשובות ענייניות ומדויקות. דעו למי אתם פונים, מי קהל היעד של המסרים שלכם. תשובות מסורבלות וארוכות עלולות להביא את המראיין לקטוע אתכם (במידה ומדובר בשידור חי) או למחוק ולסנן משפטים לא רצויים מבחינתו (במידה ומדובר בראיון מוקלט או כתוב).

2. דעו להתמודד עם שאלות קשות – גם אם אתם מתראיינים על הישג או הצלחה, או על סיפור מרגש, צפו תמיד לשאלות מאתגרות והכינו תשובות מראש. לימדו גם את כל מה שיש לדעת על המתחרים שלכם, על התחום שאתם פועלים בו, הכירו את הדאטה בנושא כדי שבכל מקרה תשלטו בכל מה שיש לדעת בתחום.

3. הישארו רגועים בכל מצב – בכל מקרה הקפידו תמיד (!!) שלא להתרגז או להתפרץ, שימרו על קור רוח והתעקשו בנימוס להעביר את המסר שלכם עד הסוף. זיכרו שעיתונאים מחפשים כותרות. השתדלו תמיד לענות תשובה, גם אם המראיין שואל אתכם על נושא שלא תכננתם להיכנס אליו, אך תשובה כמו "אינני מעוניין לענות" או "אין תגובה" עלולה לייצר תדמית שלילית. הקפידו לשלוט בראיון והסיטו את השיחה בחזרה למסרים שלכם. 

4. שימרו על התדמית – אם בחרתם להתראיין אז הקפידו שתהיה לכך סיבה טובה. היו מעניינים וספרו מידע עם ערך. שמרו על נחמדות, חיוך ואורך רוח גם אם המראיין גס רוח ותוקפני. דברו ברור, בשפה רהוטה, לא נמוכה מדי אך גם לא להשתמש במושגים שרוב העם אינו מבין. אם נשאלתם שאלה שאתם לא יודעים את תשובתה, עדיף להודות בזה מאשר להיות מצוטט עם מידע לא נכון. כנות היא רכיב חשוב בבניית אמינות. בחרו תמיד בגישה החיובית, הדגישו את החוזקות שלכם ולא את החולשות של המתחרים. כמו כן זכרו שכל שיחה עם עיתונאי היא לציטוט אלא אם נאמר אחרת מפורשות. 

5. ותרו על האגו – אם השותפ.ה שלכם, הקולגה או אף העובד.ת שלכם בקיאה יותר בחומר, או אפילו מדברת את השפה יותר טוב מכם (במידה והראיון הוא למדיה בינלאומית לדוגמא), תנו להם להתראיין במקומכם. זכרו שראיון לתקשורת זו הזדמנות לרוב חד פעמית לייצר אימפקט ולכן אין מקום לאגו. תנו את השרביט למי שיכול לעשות את זה יותר טוב מכולם. 

טיפ בונוס למתקדמים! רוצים להימנע מהצקצוקים האלה שהלשון שלנו משמיעה לפעמים ועלולים להיות מרגיזים במיוחד בשיחה רדיופונית או טלוויזיונית? איכלו תפוח לפני הראיון. זה יצמצם את הרעשים והצקצוקים שהלשון שלנו עושה. וזה גם בריא!

לסיכום, יש מי שמאמין שאין דבר כזה פרסום רע ויש מי שמצדד בתפיסת העולם לפיה אף אחד לא הצטער על ראיון שלא נתן. ההבדל התהומי הזה שבין שתי תפיסות העולם יכול להיפתר בצורה מאוד פשוטה – היערכות והכנה יסודית לראיון בתקשורת, ככה שהחשיפה התקשורתית שתקבלו תהייה פשוט טובה! 

עוד לפני כן, איך להכניס כתבה לתקשורת? הכתבה שאתם חייבים לקרוא!

זקוקים לעזרה נוספת? לשיחת ייעוץ ללא תשלום צרו קשר עכשיו!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!