הפיץ' המושלם – איך להכניס כתבה לתקשורת?

אז יש לכם את הסיפור המושלם. זה שחייב להגיע לידיעת הכלל. זה שכל ישראלי לא יכול להמשיך לחיות בלי לשמוע עליו. כן, על הדרך הוא גם יקדם את הארגון שלכם, ימכור את המוצר שלכם או סתם יזכה אתכם בכמה נקודות זכות אצל המנכ"ל. כלומר, כל זה יקרה אם אכן תצליחו להכניס את הסיפור לתקשורת. איך עושים את זה? מה הצעד הבא? איך לעניין עיתונאי בסיפור שלכם? מה להדגיש וממה להימנע בפנייה לעיתונאי? אנחנו כאן כדי לעזור לעשות את זה כמו שצריך.

קצת רקע על עבודת העיתונאי

אבל לפני הכל, כדאי לדעת מה מאפיין את עבודת איש התקשורת, ומה הוא מחפש. אם תדעו איך נראה סדר היום שלהם ומה מטריד אותם, תוכלו להצליח ביתר קלות. עיתונאי ממוצע עובד בלחץ זמנים מטורף, מחפש תמיד סקופים, וצריך לעמוד במשימות מרובות. העורך יושב לו על הראש ודורש את מכסת המילים שלו, ועדיף שהן יחדשו משהו. בוודאי שמעת כבר את הביטוי "התוכן הוא המלך". ואכן, זה שם המשחק בעולם התקשורת. כולם מחפשים תוכן מעניין. חדשני. מרגש. לפעמים אפילו קצת מציצני.

מצד שני, אותו איש תקשורת מקבל בכל יום אינספור הודעות מאנשים בדיוק כמוך, כאלה שמתחרים על תשומת הלב שלו. כאלה שמחפשים בימה לפרסום הרעיונות שלהם. לפעמים הם רוצים למכור מוצר, לפעמים זה סתם רעיון שהם רוצים להפיץ ולפעמים זה אירוע שהם מקדמים. לא תמיד יש לעיתונאי זמן לבדוק כל הודעה כזו לעומק. לא תמיד הוא יכול להשקיע את מלוא תשומת הלב בכל אדם שפונה אליו. כדי לקבל את תשומת לבו, מה שבטוח, אתם צריכים להתבלט מעל היתר.

אז איך עושים את זה? ריכזנו כמה טעויות נפוצות שאנשים עושים, וכללים איך להימנע מהן.

איך לבחור לאיזה עיתונאי כדאי לפנות?

למי בכלל פונים? האם לבחור בבת של השכנה של הדודה שכותבת בעיתון כלכלי? להעדיף את החבר מהמילואים שעובד במקומון של אשדוד? התשובה לשאלה הזו תלויה כמובן בתוכן הפנייה שלכם. בדיוק כמו שלא תיכנסו לחנות בגדים ותבקשו לקנות חלב, כך אין טעם לפנות לעיתונאי כלכלי עם סיפור חברתי. בחרו היטב עיתונאי שאתם מתחברים לכתיבה שלו, מעריכים את היושרה שלו ושהוא מסקר את התחום הקרוב אליכם. כמובן שאפשר להתייעץ עם בת השכנה או החבר מהמילואים, אבל לא יותר מכך.

בלעדיות – יתרונות וחסרונות

חלק מתהליך הבחירה צריך לקחת בחשבון את נושא הבלעדיות. האם אתם שואפים לפרסם את הסיפור שלכם בחדשות ערוץ 12? מכוונים לכתבת שער ב7 ימים? כלי התקשורת הגדולים לרוב יבקשו בלעדיות על סיפור עיתונאי. זה אומר שלא תוכלו לפרסם אותו בשום מקום אחר. כך שחשוב למקד את הפנייה לכלי התקשורת הראשון אליו אתם מכוונים. במידה וזה לא צלח מכל סיבה שהיא, אפשר לנסות להמשיך לעיתונאים אחרים, אבל הקפידו לנהל את הפניות האלו בצורה רגישה ומכבדת.

לא סחבק ולא אלוהים – איך פונים לעיתונאי?

הפנייה אל העיתונאי היא כמו כל פנייה חדשה לאדם שאתה לא מכירים, ולכן היא צריכה להיות מנומסת ומזמינה. הוא לא חייב לכם שום דבר. הוא לא מכיר אתכם. אתם צריכים קודם ללכוד את תשומת לבו ולשכנע אותו כבר בווטסאפ/מייל הראשון שאתם שולחים אליו, שכדאי לו לפנות כמה דקות ולשמוע את הסיפור שלך. ככל שתפנו אליו בצורה ידידותית ומנומסת יותר, כך יגדל הסיכוי שהוא ירצה לשמוע מכם עוד. אם יש לכם מכר משותף זה תמיד טוב לציין זאת, אבל זכרו! זו אינה ערובה להצלחה, זה רק סיוע קטן בדרך.

שמרו על פיץ' תמציתי

אנשים רבים פונים אל העיתונאי עם יותר מדיי אינפורמציה. מטבע הדברים, הם עסוקים בפרטי הפרטים של הרעיון שהם מקדמים ובתהליך שעברו עד שהגיעו אליו. זכרו שמה שמעניין אתכם לא בהכרח מעניין אותו. עיתונאי ממוצע ירצה לשמוע לרוב את השורה התחתונה של הסיפור שלכם. את אותו משפט מעלית מפורסם. הפיץ' שלכם חייב להיות תמציתי וקצר. להבחין בין עיקר ותפל. להיות ממוקד.

הטיימינג קובע – הגיעו מוכנים

הצלחתם ללכוד את תשומת לבו של העיתונאי והוא הביע עניין בסיפור? ברכות! חצי הדרך כבר מאחוריכם. אבל מוקדם מדיי לנוח על זרי הדפנה. החצי השני של הדרך חשוב לא פחות, והרבה אנשים נופלים בדיוק כאן! במידה והעיתונאי ירצה לשמוע עוד על הסיפור שלכם, קרוב לוודאי שהוא יזדקק לחומרים נוספים, ומהר. לכן, בטרם אתם פונים אליו – ודאו שכל החומרים שהוא עשוי לרצות מוכנים; למה הכוונה? תמונות עם קרדיט וזכויות יוצרים. ניסוחים מדויקים, בין אם הם ציטוט של המנכ"ל או הזמנה לכנס עם הדוברים בו. סקר שביצעתם ותומך בתזה שלכם. גרפיקה מוכנה לפרסום עם הכותרות, התאריכים והמיקום. כל אינפורמציה שעשויה לעניין אותו או להיכנס לכתבה צריכה להיות נגישה ולהישלח אליו מיידית. לפעמים הזמן שיחלוף בין הפנייה הראשונית שלכם למועד שליחת החומרים – היא זו שתפסול את הסיפור שלכם מלראות אור.

הסיפור התפרסם. מה הלאה?

 ברכות. צלחתם את כל הדרך והגעתם לפרסום הנכסף. אל תשכחו להודות לעיתונאי ואם אפשר גם לפרגן לו ברשתות החברתיות. זכרו שאתם מפתחים מערכת יחסים ארוכת טווח עם התקשורת, ולכן חשוב לשמור על נימוס בסיסי. העיתונאי בסופו של דבר הוא אדם בדיוק כמוכם והוא ישמח לקבל את ההכרה והפרגון שחשובים גם לו, ויעזרו לכם לפתוח דלתות גם בפעם הבאה.

בהצלחה! וכמובן שבכל מקום שבו נכתב עיתונאי, התכוונו גם לעיתונאית!

כתבות נוספות שאולי יעניינו אתכם:

יחסי ציבור – עשו זאת בעצמכם! קראו את המאמר שיעשה לכם סדר בדברים!

זקוקים לעזרה נוספת? לשיחת ייעוץ ללא תשלום צרו קשר עכשיו!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!