The Bandwagon effect

אפקט העגלה: גיבוש דעת קהל בזמן מלחמה

אפקט העגלה הוא כלי רב עוצמה בעיצוב התנהגות קולקטיבית. שורשיו נטועים עמוק בהיסטוריה האנושית. במהלך מלחמת העולם השנייה, ממשלות רתמו תופעה זו כדי לחזק את תמיכת הציבור החיונית למאמץ המלחמתי.

Rosie the Riveter

דוגמה מדהימה היא קמפיין ה"אנחנו יכולות לעשות את זה!", העושה שתי פעולות במקביל – מדרבנת נשים להצטרף לכוח העבודה ומבנה אתוס קהילתי של השתתפות.

"We Can do it!" 

הכולל את הדימוי האייקוני של רוזי, הוא אחד הסמלים המפורסמים מתקופת מלחמת העולם השנייה בארצות הברית. הקמפיין, שהושק כדי להגביר את המורל בזמן המלחמה ולגייס נשים לכוח העבודה, פרץ דרך בתחום יחסי הציבור על ידי ניצול תחושת הגאווה והחובה הלאומית להיות חלק מהמאמץ. רוזי, המתוארת כאישה חזקה וכל-יכולה, הפכה לפוסטר גירל של נשים פועלות שנחלצו לטובת הכלכלה האמריקאית ויצאו לעבוד בתפקידים שהיו נחלתם של גברים בלבד עד לאותה נקודה בזמן.

הכרזה, שנוצרה על ידי האמן ג'יי הווארד מילר בשנת 1943 עבור תאגיד החשמל ווסטינגהאוס, הייתה חלק מסדרה שמטרתה היתה לקדם ייצור חשמל בקרב עובדי החברה בזמן המלחמה. למרות שהכרזה לא הייתה ידועה בתקופת המלחמה, הדימוי זכה לפופולריות בשנות השבעים והשמונים כסמל להעצמה נשית ולתנועה הפמיניסטית. כיום,

Rosie the Riveter

היא לא רק ייצוג של התרומות שנשים עשו במהלך המלחמה, אלא גם משמשת סימן אוניברסלי לכוחן של הנשים ולמאבקן לשוויון במקום העבודה ומחוצה לו.

חזרה לעידן הדיגיטלי בו עקרונות אפקט העגלה חשובים מאוד, במיוחד ברשתות החברתיות. קמפיינרים ומשווקים מודרניים למדו לתפעל את המנגנון הפסיכולוגי הזה, בדומה לתעמולנים של פעם, כשלרוב המטרה אינה להעלות את מורל העורף בזמן המלחמה אלא בבניית נראטיב שמדבר אל ההמונים באופן טבעי.

יצירה של קמפיין אפקטיבי בנוף הדיגיטלי העכשווי, העושה שימוש באפקט העגלה, כרוכה בהבנת הניואנסים החברתיים. התוכן חייב להיות רלוונטי מצד אחד, והוא חייב ליצור אפקט דומינו המכריח אחרים להצטרף בשל התחושה ההולכת וגוברת ש"כולם עושים את זה", מצד שני. הטריק טמון ביכולת ליצור מסרים אורגניים, אותנטיים ומשכנעים רגשית.

עם זאת, כדאי להיזהר, ההבדל בין אפקט העגלה לבין מניפולציה הוא קטן מאוד ויש צורך במיומנות חברתית והבנה יסודית של קהלי היעד. קמפיינים מוצלחים צריכים להתיישר עם התקופה, לגעת ברצונות או בפחדים השוררים ולנסח קריאה לפעולה המרגישה יותר כמו ציווי מוסרי ולא כמו הנחיה כפויה.

העדות האמיתית להצלחה היא כאשר המסר כבר לא נראה מהונדס אלא נראה שהוא נובע מהקהילה עצמה, כשהעגלה לא רק זזה, היא כבר נדחפת בכוח על ידי אותם אנשים שהיא נועדה להשפיע עליהם. הבנה ושימוש נכונים באפקט העגלה יכול לעשות את ההבדל בין הצלחה מהדהדת של קמפיין לבין היעלמותו אל תהום הנשייה של ארכיון הדיגיטל.  

צריכים להתניע את השיווק של פרויקט מסוים? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!