״אפקט מעל הממוצע״

Illusory superiority או ׳עליונות אשלייתית׳ בתרגום ישיר, המכונה לפעמים גם "אפקט מעל הממוצע", מתייחסת לנטייה הנפוצה של אנשים להעריך יתר על המידה את יכולותיהם. להטייה קוגניטיבית זו יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת על היבטים שונים בחיינו.

בהקשר הזה בוודאי שמעתם על אפקט דאנינג-קרוגר, החוקרים דייוויד דאנינג וג'סטין קרוגר שערכו את המחקר המכונן בו ביקשו מהמשתתפים לבצע משימות מסוימות ולדרג את ביצועיהם בהשוואה לאחרים. תוצאות המחקר הראו כי אנשים בעלי יכולת נמוכה יותר בתחום מסוים נטו להעריך את יכולותיהם יתר על המידה ביחס לאחרים. ובאופן מפתיע לא פחות, אלה שהיו מיומנים יותר נטו להעריך בחסר את היכולות המקצועיות שלהם.

ניסוי זה הראה כיצד עליונות אשלייתית יכולה לגרום לאנשים לחוש תחושת ביטחון מוגזמת, במיוחד כאשר הם חסרים את הכישורים והידע הדרושים כדי להעריך במדויק את יכולתם. ביטחון עצמי כזה יכול לעכב צמיחה אישית ולהוביל לקבלת החלטות לקויות בחיים ובעסקים.

איור של משהו מחזיק שני כלי שחמט

עליונות אשלייתית נובעת לעתים קרובות מחוסר מודעות או הערכה עצמית מדויקת. האמונה שאנחנו מעל הממוצע עלולה להוביל לשאננות ולערער את המוטיבציה הנדרשת לשיפור. התופעה גורמת לאנשים לא להעריך בצורה נכונה את הכישורים והיכולות האמיתיים של אחרים ומקשה על שיתוף הפעולה איתם.

עליונות אשלייתית יכולה ליצור תחושת ביטחון כוזבת, וכתוצאה מכך להוביל להכנה לא מספקת לקראת משימות ואתגרים. אנשים שמעריכים יתר על המידה את יכולותיהם עשויים להזניח את המחקר, התרגול או התכנון הדרושים, מה שיוביל בהכרח לתוצאות ביצועים נמוכות יותר.

חשוב להכיר בחסרונות של עליונות אשלייתית. הבנת המגבלות שלנו, חיפוש משוב כנה ושמירה על הלך רוח של צמיחה – כל אלה חיוניים להתפתחות אישית ומקצועית. שווה לנסות להימנע מהמלכודות שההטייה הזו מציגה לנו, וכך לקבל החלטות מושכלות יותר, לטפח שיתופי פעולה בריאים יותר ולשאוף ללא הרף לשיפור.

נסכם עם הציטוט המפורסם של המשורר הצרפתי פייר רוורד – "אנו גאים מטבענו וצנועים בעל כורחנו."

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!