איך כותבים הודעה לעיתונות

הודעה לעיתונות היא לא רק עניין טכני, כדאי לדעת היטב מה להדגיש ומה פחות חשוב, מה יתפוס את תשומת לבם של העיתונאים ומה יבטיח שהם אפילו לא יצלחו את קריאת הכותרת. מדריך מזורז ומתומצת להודעה לעיתונות מנצחת

הודעה לעיתונות היא עניין למקצוענים. לא כי אתם לא מסוגלים לכתוב ולתמצת את הסיפור שלכם, אלא פשוט כי יש המון מיומנויות שאנשי יחסי הציבור ויועצי התקשורת רכשו לאורך זמן ומסוגלים להבטיח כמעט ״מכירה״ של הסיפור שלכם לעיתונאי. ההזדמנות שיש בידיכם, ובידי אנשי התקשורת, להציע את הסיפור שלכם לעיתונאי היא לא יותר מאחת בדרך כלל, וכדאי מאוד שתהיו מדויקים ותדעו מה אתם רוצים לומר כשההזדמנות נופלת בחלקכם.

תמונה של עיתון הניו יורק טיימס, כוס קפה ומאפה
התחילו ממה שחדש. אל תתביישו להסעיר ולרגש, התעלמו בשלב הזה מכל הסייגים של ההישג שלכם הגיעו מיד בכותרת ללב הסיפור שלכם, אל תבנו מתח ואל תשמרו את הפאנצ' לסוף.
Photo by: Sarah Boudreau

אבל זה לא אומר שאי אפשר ללמוד או להכיר את הקווים הכלליים של כתיבה הודעה לעיתונות מקצועית. אז איך כותבים הודעה לעיתונות ? הנה הכללים העיקריים ויש גם בונוס – תבנית כתיבת הודעה לעיתונות!

איך כותבים הודעה לעיתונות :

  • כותרת – התחילו ממה שחדש. אל תתביישו להסעיר ולרגש, התעלמו בשלב הזה מכל הסייגים של ההישג שלכם הגיעו מיד בכותרת ללב הסיפור שלכם, אל תבנו מתח ואל תשמרו את הפאנצ' לסוף. הודעה לעיתונות משעממת ולא מדויקת, תיזנח בתוך מספר רגעים אם לא "יקפוץ ממנה" הקטע ששווה דיווח חדשותי. דוגמאות: החברה שמצליחה להתריע על "פייק ניוז" ברשתות החברתיות או מחקר: אחד מכל חמישה ישראלים לא התחתן ברבנות בשנת 2018
  • כותרת המשנה – כאן המקום לספר קצת יותר על הכותרת הראשית שבחרתם. דוגמאות: סטארטאפ ישראלי שגייס עד כה 10 מיליון דולר מציג טכנולוגיה חדשנית המסוגלת לזהות ולהתריע על ידיעה לא אמינה המופיעה בפיד שלכם ברשתות החברתיות. או יותר ממחצית הזוגות שנישאו מחוץ לרבנות בשנת 2018 היו כשירים להינשא ברבנות ובחרו שלא לעשות כן
  • קונטקסט – במשפטים הבאים בססו את הטענות שלכם והסבירו מהו המקור לטענה שטענתם בראשית ההודעה לעיתונות. כדי לוודא שאתם קולעים לעניין, תוכלו להשתמש בכלי שעיתונאים משתמשים בו כדי לנסח את הכותרת והפסקה הראשונה של כל סיפור חדשותי ונקרא חמשת המ״מים – מי, מה, מתי, מקום ומדוע. ודאו שכל הפרטים נמצאים בפסקה הראשונה.
  • ציטוטים – כדאי להכניס ציטוט מעניין של מנכ"ל/ית החברה, ממציא/ת המוצר או כל דמות רלוונטית אחרת. בחרו משפט עם בשורה, תחזית, ביקורת וכו'. משפטים משעממים לא ייכנסו לעיתון. לעיתים הציטוט יכול להפוך לכותרת ההודעה לעיתונות במיוחד אם את הדברים אומרת דמות מוכרת ו/או בעלת התמחות בעניין. אם רוצים לצטט יותר מאדם אחד, חשוב שלא יהיה מדובר באנשים מאותו ארגון.
  • רקע – בשלב הבא ספרו על החברה שלכם, על ההשגים שהשגתם, על הענף והתחום שבו אתם פועלים, על השינוי שאתם חותרים אליו ועל העתיד.
  • עשו עבודה יסודית – הודעות לעיתונות טובות הן הודעות יסודיות, מדויקות ומעניינות שחוסכות לעיתונאי את עבודת התחקיר והבדיקה. הקפידו לספק נתונים ומידע נכון ומדויק, לכתוב בצורה רהוטה וללא שגיאות ובתחתית לא לשכוח להוסיף את פרטי הקשר שלכם.
  • לא יותר מעמוד אחד – מומלץ לתחום את כל המידע והנתונים שאתם רוצים להעביר בעמוד A4 אחד. לא כדאי להשתמש לשם כך בגודל גופן קטן מדי או גדול מדי, פשוט עירכו החוצה את החומרים הלא נדרשים.
  • בונוס – הודעה לעיתונות דוגמא תבנית:

הודעה לעיתונות –

[כותרת]

[כותרת משנה]

[תאריך]

[פסקת חמשת המ״מים]

[פסקת הקונטקסט]

[ציטוט]

[רקע]

לפרטים נוספים ותיאום ראיונות: שם מלא + טלפון

________________________________________________

[לא חובה – רקע על הארגון]

אולי יעניין אתכם עוד:

יחסי ציבור – עשו זאת בעצמכם

חושבים שהגיע הזמן לשכור משרד יחסי ציבור? הנה כל מה שצריך לדעת לפני

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות ועלות השאירו לנו הודעה או התקשרו: 054-248-8086

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!